Svar: Fedtstof i maden - 7 mdr.
1. november 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Hvis du laver grød og mos med vand og mme/sødmælk, så bør du bruge fedtstof i maden til din dreng er 1 år gammel. Det er vigtigt både med mælk og fedtstof, når maden skal energiberiges ekstra, for at sikre barnets behov.
MEN, hvis du laver grøden eller mosen udelukkende på modermælkserstatning, altså ikke koger gryn eller mel op med vand eller ikke bruger kogevandet sammen med grøntsagerne, men kun bruger mme, så behøver du ikke tilsætte ekstra fedtstof. Der er altså forskel på, hvordan du laver maden.
I Danmark siger vi at børn fra 6 måneders alderen kan få lidt sødmælk via deres mad. Dette anbefaler vi, fordi vi vægter højt at børn får mad, der tager udgangspunkt i familiens mad. Det betyder at hvis du laver en ret som kartoffelmos og millionbøf og du så laver den på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Og du skal således ikke lave "special retter" til dit barn. Men det betyder ikke, at du bare skal lave al maden på sødmælk ...
Det anbefales at du giver din dreng modermælk eller modermælkserstatning til han er 1 år gammel. Fra 9 måneders alderen kan han få større mængder sødmælk og også surmælksprodukter af sødmælkstypen, men han bør stadig også få modermælk eller modermælkserstatning.
Jeg vil anbefale at du bruger sødmælk i den mad, som I alle sammen spiser, så I på den måde spiser det samme og han lærer at spise almindelig mad. Men den mad du laver kun til ham, kan du med fordel bruge modermælkserstatning. Det sikrer ham lidt ekstra næringstoffer og jern.
Håber dette giver lidt klarhed og så vil jeg også anbefale dig at du køber min nyeste bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du masser af opskrifter, dagsplaner og forslag til hvordan du skridt for skridt kommer videre med maden. Samtidig er hele del 2 en opslagsdel, hvor du kan læse alt om mælk og andre fødevarer, behov osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske