Svar: Vores mad
1. november 2011
Alder:
14 mdr.
Kære M.
Det er helt naturligt at din dreng især om aftenen eller sidst på dagen, sætter pris på mad, der ikke kræver særlig stor tyggemodstand. Det handler sandsynligvis ikke om at han ikke sagtens kan spise mad i stykker - men når han er træt efter en lang dag, så er det dejligt at få mad, som han mere eller mindre bare spiser, uden at skulle tygge. Det er dejligt at blive madet, det er dejligt at få mad med gaffel eller ske .. :)
Hvis han lige nu nyder at få grøntsager som en del af kødsovsen, gryderetten eller iblandet frikadellefarsen, så er det helt fint. Det kan være en udmærket måde at variere hans indtag af grøntsager på - netop at bruge dem i forskellige kødretter.
Han kan også få agurk, peberfrugt, avokado, tomat, gulerød, majs, ærter og lignende sammen med sin rugbrød til frokost, så han på den måde får lidt variation. Det kan også gives som mellemmåltid.
Og så kan du med fordel også begynde med en lille smule råkost - med den alder han har nu og de næste måneder frem, vil han kunne spise mere og mere råkost. Du kan lave f.eks. fint revet gulerod og blandet med fint revet spidskål og æble. Hælde over med lidt appelsinsaft og komme lidt rosiner i .. Det kan være en rigtig god måde at få lidt sund mellemmåltid og samtidig få grøntsager i ham.
Det skal være helt fint revet med den alder han har nu, men i takt med at han bliver ældre, vil du naturligt kunne rive det lidt grovere så det bliver mere som den råkost vi voksne selv ville spise.
Sunde mellemmåltider kan også være et neutralt surmælksprodukt som tykmælk, A38, eller neutral sødmælks- eller letmælksyoghurt. Med den alder han har nu, må han også gerne få ymer eller ylette. Du kan komme rugbrødsdrys på eller lidt mysli - du ka lave mysli selv eller du kan købe mysli - prøv at vælge en type som ikke indeholder chokolade eller store mængder sukker ..
Du kan også komme revne æbler, eller andre frugt eller bærstykker på et surmælksprodukt. Netop ved at give ham et surmælksprodukt dagligt, får du også øget hans indtag af mælk og sikrer ham derved lidt ekstra kalk til knoglerne, nu hvor han ikke længere skal have natflaske .. :)
En fiberholdig bolle eller andet fiberholdigt brød er også godt som mellemmåltid. Det kan serveres med lidt smør og ost og evt. lidt frugt ved siden af - han må også gerne få lidt marmelade på eller lidt frugtmos på :) Og hvis han en dag virker meget sulten f.eks. om eftermiddagen, må han naturligt også gerne få lidt flerkornsgrød eller mysligrød som mellemmåltid der .. :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske