Brev:
Håndtering af fortvivlelsesanfald
1. november 2011
Alder:
14 mdr.
Håndtering af fortvivlelsesanfald
Hej Helen.
Min søn er lige blevet 14 måneder, og der er godt nok fuld fart på udviklingen. Han går og småløber rundt i hele huset, kopierer alt hvad vi gør, snakker og snakker (uden at det dog endnu giver mening for andre end ham selv) og viser os også et fuldt følelsesregister, må man sige :o)
Sidstnævnte kommer især til udtryk, når noget ikke lige er eller går, som han vil have det, og hvor han så græder meget og højt – det kan være situationer som, at han skal have børstet tænder, vaskes efter at have spist, pusles, når der er noget, han ikke må, eller når han hiver en i hånden for at få en med hen et bestemt sted, og man ikke lige følger med med det samme.
Som voksen kan det i situationen nogle gange virke voldsomt og lidt ude af proportioner og derfor være udfordrende at håndtere, fordi han endnu er så lille, at man ikke kan forklare ham, hvorfor tingene er, som de er. Vi sætter ord på hans følelser, trøster med ord, knus og sut og afleder… Jeg vil gerne have, at han ved og mærker, at jeg forstår, hvad det er, han fortæller mig og forsøger at kommunikere, også selvom han ikke kan sige det verbalt, så han oplever at blive set, forstået og respekteret – men synes alligevel, at jeg oplever i mange situationer igennem en dag at være nødt til at ”trumfe” noget andet igennem (såsom tandbørstning, vask og pusling).
Jeg kunne godt bruge dine indspark på, hvordan man håndterer det bedst som forældre? Hvordan kan man finde en passende balance imellem at forstå og anerkende det, som ens barn kommunikerer, og samtidig være nødt til også at være den voksne, der bestemmer og lærer ens barn, at alting ikke altid kan være, som man ønsker?
Hvornår er et barn gammel nok til også at kunne græde for at ”manipulere” i modsætning til en reel følelsesmæssig tilstand, der skal rummes og trøstes?
Mange hilsener,
M.