Svar: Er det ok at springe en amning over?
31. oktober 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der er højst sansynligt en sammehæng mellem din drengs indtag af mælk hos dig og så hans afføringsmønster ... og det går to veje.
Det ene er, at han naturligt bliver mere forstoppet, når han ikke drikker helt nok hos dig. Det er derfor vigtigt at han får mælk nok af dig og også drikker væske nok (vand) af en kop samme med sin mad.
Det andet er, at når han er forstoppet, når han har et stop i maven, ja så er lysten til at drikke og spise ikke særlig stor, fordi det har svært ved at passere og hans lyst til brystet og skemaden nedsættes derfor og det gør så forstoppelsen værre.
Det er derfor vigtigt at du nu får sagt gang i hans mave og hvis laktulose ikke virker, så må du enten sætte ham op i dosis eller også må du tale med lægen om, hvorvidt I måske skulle forsøge med movicol i stedet for ... Det er vigtigt at få gang i maven, for at få ham til at spise og drikke mere.
Så dit spørgsmål "er det okay at han engang imellem springer en amning over dag og/eller nat når jeg bare ikke kan få ham til det?" - både ja og nej. Det afhænger helt af hvad årsagen er. Hvis han springer over, fordi han har fået både mad og mælk nok og derfor sover igennem fordi behovet er godt dækket, så er det okay. Men hvis han springer over, fordi han har forstoppelse og ikke drikker fordi der er stop i maven, så er det ikke okay. Så har han netop brug for ekstra væske, for at holde maven igang og før han kan indtage dette, er du nødt til at sætte gang i maven med afføringsmiddel. Når så maven fungerer, så skal du sikre dig at han får mælk og vand nok og via kosten prøve at regulere hans mavefunktion ind.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske