Svar: Vægt og appetit
31. oktober 2011
Alder:
14 mdr.
Kære M.
Som du beskriver din dreng vil jeg ikke være bekymret. Han lyder til at spise sundt og varieret og det lyder som om at han har en fin evne til at regulere sit behov. Det lyder også som om at han vægt og højde passer meget fint sammen og det lyder som om at han er aktiv, bruger sig selv rigtig meget motorisk :)
Det er vigtigt at børn får mad, når de beder om mad, ligesom børn også skal have lov til at sige "nej tak", når de ikke føler behov for mere mad - det er vigtigt at vi ikke overhører børns signaler, fordi de naturligt skal lære at fornemme mæthed og sult. Derfor skal de ikke overfordres, men de skal heller ikke have at vide at de "må vente lidt", når de rent faktisk er sultne. Det er dog vigtigt, at den mad vi giver dem er sund og nærende og sikrer dem god energi.
Jeres dreng vil sandsynligvis selv regulere sit behov for mad de næste måneder, han vokser ikke helt så hurtigt mere og han vil sandsynligvis også blive lidt mere selektiv i sine madvaner. Han vil ikke længere automatisk smage på alt hvad I sætter foran ham :) Han vil stadig have brug for mange små måltider dagen igennem og det er netop vigtigt med lidt og tit for at sikre hans behov, sikre ham energi nok til at møde alle dagen udfordringer, så han har kræfter til at lære og udforske :)
I skal ikke give ham for meget sukker, da det hæver blodsukkeret og giver en falsk mæthedsfornemmelse og også påvirke hans humør i dårlig retning .. I skal give ham almindelig sund og god mad, som mætter over længere tid - præcist som det lyder som om at han får. Det er rigtig fint at starte dagen med grød og få grøntsager, kød, fisk, frugt, surmælksprodukter, mysli og lignende som I giver og så slutte dagen med en kop mælk og en banan. Meget fint. Og det er på samme måde vigtigt at holde fast i at måltiderne skal indtages ved bordet, han skal ikke rende rundt med mad i hånden.
Det handler ikke kun om opdragelse, men lige så meget om at han netop skal have fornemmelsen for at nu spiser jeg, bliver mæt og så kan jeg lege videre. Hvis han render rundt med mad i hånden imens han leger, så mærker han ikke fornemmelsen for maden på samme måde :)
Det anbefales at han får letmælk og letmælksprodukter nu. Det vil sige væk fra sødmælk og i stedet tilbyde produkter med 1,5 % fedtindhold. Han skal stadig ikke spise fuldstændig fedtfattigt og han skal f.eks. også have smør på brøddet og sovs til sin mad. Det vil også være rigtig godt, at I sørger for at han spiser fisk. Via fisk får han de vigtige og essentielle fedtsyrer. Det har betydning for hans udvikling af hjerne og nervesystem, synsudvikling og de kognitive færdigheder, det vil sige indlæringsevne og hukommelse. Og især i de to førte leveår er Omega-3 som de også hedder, vigtigt. Så fisk er en god måde at få naturlige fedtstoffer på og det har han brug for.
Hvis I har tendens til overvægt i familien, skal I naturligvis være ekstra opmærksomme, men lige nu lyder det som sagt meget fint det du fortæller og skønner du at din dreng virker til at være for buttet, så tal med lægen om det og tag lægen med på råd. Man skal ikke sætte så lille et barn på diæt uden at lægen er inde over - og lige nu skal han bare have lov til at spise :) Han lyder til at være en sund og dejlig dreng i god trivsel :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske