Svar: Sovetid - 22 mdr.
29. oktober 2011
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu. Og det er helt naturligt at børn i hans alder, har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og slippe dagen og alle oplevelserne. Ofte oplever man også at børn i denne alder, vågner om natten med skrig - det kan næsten virke som mareridt og børn er generelt meget søgende og har rigtig meget brug for fysisk kontakt i denne alder ... :)
Det handler om at han er ved at få lidt farefornemmelse. Det betyder at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres dreng den nærhed og ro som han lige nu viser behov for, gør ham tryg, når han skal sove og beroliger ham, når og hvis han vågner om natten.
Det er en rigtig god idé at I sætter jer med ham om aftenen, lader ham sidde lidt på skødet, få godnathistorie der, ligeså stille få ham over i egen seng, læser videre på historien, synger lidt for ham, taler med ham giver jer god tid og prioriterer at lade ham mærke at I er der. Som jeg læser dit brev, så sidder han rigtig længe hos jer og falder næsten i søvn og vågner så op, bliver ekstra frisk og protesterer, så når I prøver at putte ham ...
Det vil være rigtig godt, hvis han næsten med det samme kunne starte i sin seng, så han ligger i sengen, når du læser. Så han ikke skal flyttes undervejs, men lærer at det er i sengen han skal sove, det er der han skal falde til ro. Prøv at undgå at der kommer et skift undervejs i putningen. Og du må her gerne give små beskeder, som "læg dig ned skat, så læser jeg", så han ikke hopper rundt og laver ballade imens du læser, men stille og roligt lærer, at når jeg ligger ned, så læser mor, det er hyggeligt og rart og jeg skal ligge stille og lytte. Netop for på den måde at få roen på ham :)
Og så skal I tale med ham om dagen, om alt hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "i morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.
Der må gerne være lidt dæmpet belysning og han skal have en bamse eller et andet sovedyr at sove med. Sengen skal være rar at ligge i, døren skal være åben ind til værelset, så han stadig kan høre jer og mærke at I er der, at I ikke er gået fra ham, I er lige inde i stuen eller laver noget praktisk i køkkenet. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg.
For at lære ham at sove uden at I behøver være der så vil det være en god idé at bruge det jeg kalder for "strygetøj-metoden". Se filmen med Smilla på den dvd du har købt :)
Det handler om at I putter ham og derefter, så stiller I jer i nærheden, så han kan se jer og høre jer og lave noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove.
I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", I kan svare, når han kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sende et signal til ham om at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og I betrygger og beroliger og lader ham mærke at I stadig er der, I gør ham tryg :)
Det vil være rigtig godt at I holder fast i et fast stå op tidspunkt hver dag - han bør ikke få lov til at sove ekstra længe, fordi han er gået sent i seng aftenen i forvejen. Det vil på samme måde være godt, at I holder fast i en fast middagslur - og han skal heller ikke her, indhente den manglende søvn. Det er vigtigt at I så også hat et fast puttetidspunkt om aftenen og lige nu skal det nok ligge senere end I normalt ville putte ham, men ikke så sent, som han lige nu sover - måske vil det være passende at putte ham omkring kl 20.30-21 i en periode. Netop det faste stå op tidspunkt, den faste middagslur osv. skulle gerne gøre, at han naturligt kommer lidt i søvnunderskud og derfor også naturligt begynder at føle sig træt og parat til at sove, når han så bliver puttet og på den måde kan I så få afkortet hele putteseancen, så det ikke tager mere end 15 minutter i stedet for 2 ½ time ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske