Svar: Sport og amning
5. juli 2003
Alder:
2 mdr.
Hej
Når man efter en fødsel gerne vil tabe sig og samtidig ammer, er der nogle ting, man skal være opmærksom på.
Det er vigtigt at spise en sund og ernæringsmæssig korrekt kost for at kunne videregive de vitaminer og mineraler som barnet har behov for. Da man som nybagt mor har et energibehov, der er 2000 kJ større end normalt, er det vigtigt ikke at gå på en alt for streng diæt.
Det kan dog være fornuftigt nok at gå på en moderat slankekur uden at det går ud over modermælkens mængde eller kvalitet. Dette gøres ved at spise fedtfattigt og spise små hyppige måltider, samtidig med at du dyrker regelmæssig motion.
Den motion du skal dyrke kan være rask gang, jogging, rolige cykelture. Det at gå og løbe med barnevogn eller babyjogger er fint.
Det frarådes at dyrke højintens motion, når man ammer. Når kroppen udsættes for fysisk hårdt arbejde dannes der mælkesyre, der kan gå ind og give mælken en syrlig smag. Mælkesyre er ikke skadeligt for barnet, men der er en risiko for, at barnet ikke vil drikke mælken. Surheden i mælken er størst efter motionering og vil aftage i løbet af de timer der går efter træning.
Jeg vil foreslå dig, at du skruer lidt ned for træningen eller træner på en anden måde. Netop amning er en god måde at tabe sig på, da man frigiver prolaktin, som hjælper til med at forbrænde fedt fra især balder, hofter og lår. Så med moderat motion og ernæringsrigtig kost er du godt på vej.
Med hensyn til nedløbsrefleksen, så kan du bremse denne ved at sidde og spænde. Det er derfor vigtigt, at du slapper af, når du skal lægge din datter til. Jo mere afslappet du er, jo nemmere løber mælken. Jeg synes du fortsat skal give amningen en chance.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske