Svar: Grød til morgenmad nu?
14. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du har købt min bog om børn og mad, og at du synes den er god og dejligt nem at forstå :) Tak! :)
Det vil være en rigtig god idé at du begynder at give din datter morgengrød nu. Det vil være rigtig fint at hun får 1/2 dl 3 gange dagligt - mere behøver hun ikke spise, det handler mere om at få skabt en rytme og en struktur, hvor du også får påvirket hendes indre ur til en rytme, der ligner mere og mere den vi voksne har :)
Det vil være rigtig godt at du varierer hendes grød og grøntsagsmåltider mere og mere, så hun får så stor variation som muligt, hun skal have kød, fisk, rodfrugter, grovere grødtyper osv. Så ja - du må gerne gå igang :)
Og så skal du stille og roligt til at indføre mellemmåltiderne, som normalt vil bestå af lidt frugt. Både lidt frugtmos sammen med hendes vitaminer (og det er også godt til at holde maven igang) og så lidt frugt i hånden, som hun selv kan gumle på. Det er ikke store mængder hun skal have, men det er vigtigt at du giver hende mad i hånden, som hun kan øve sig mundmotorisk på.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer hun at det hun putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Du kan derfor give frugtbåde, men du kan også give f.eks. agurkeringe (se billede i bogen side: 58 - så kan hun holde uden at tabe den) og du kan lave ristede rugbrødsbjælker. Det giver lidt tyggemodstand og er dejligt for gummerne og så lærer det hende smagen af rugbrød ...
Så netop her i 6 måneders alderen sker der rigtig meget og det er vigtigt at introducere nye ting, netop nu hvor hun naturligt gerne vil smage og putte i munden. Så i løbet af de næste par uger, skulle I gerne være godt igang :)
Hendes mælkebehov er fortsat stort og 5 flasker i døgnet lyder helt passende. De fleste børn drikker mellem 800-1000ml mælk i denne alder ved siden af skemaden og hun skal fortsat have samme antal flasker som nu. Det vil være naturligt, at hun indtager lidt mindre af flasken i takt med at hun får mere skemad, så mængden af mælk hun indtager pr gang bliver naturligt mindre og mindre, så nogle gange vil hun måske kun drikke 150 ml og ikke 200 ml. Men antallet af flasker skal lige nu være det samme :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske