Svar: Sover dårligt - 12 mdr.
13. oktober 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Diana
Det lyder som om at I har forsøgt rigtig meget og stadig har jeres dreng bare svært ved at sove.
Alderen og udviklingen kan naturligvis spille ind - det at han nu er begyndt at gå rundt, oplever mere og mere af verden på egen hånd, samtidig med at han stadig er så lille at han ikke ved, hvor du er, når han ikke kan se dig - kan påvirke. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes når han sover og det er derfor naturligt at han sover uroligt lige nu. Det betyder både en motorisk uro, hvor han får sig lagt i stilinger som han ikke rigtig mestrer at komme fra, det er også en mental uro, som skyldes drømmeaktivitet.
Erfaringer spiller ind. Her tænker jeg både på det faktum at han aldrig rigtig har lært at sove igennem og kroppen nærmest derfor har lært at det at sove er forbundet med afbrydelser. Det kan skyldes smerter (hvorfor I også har fået lagt dræn), men det kan også være afbrydelser af at skulle have flaske eller sut. I det hele taget vil det være rigtig godt hvis han kunne undvære at få noget om natten, som det er hos jer lige nu, så lyder det som om at han får en del vand - hvilket han burde indtage om dagen i stedet ...
Rytmen om dagen, hans indtag af mad og væske, og også tidspunkterne han sover på vil naturligt også spille ind på hans søvn. Rytmen ser dog umiddelbart fin ud - det lyder passende med de to lure dagligt og han er naturligt nødt til at sove som det passer ind i dagplejen - hvilket lyder rimeligt nok, da han også står tidligt op. I løbet af 12-18 måneders alderen vil han stille og roligt skulle lære kun at sove én lur dagligt, men lige nu er det fint med de to.
I princippet skal han kun have en flaske i døgnet nu - og det er flasken inden han puttes. Den må I gerne bibeholde et par måneder mere, for at sikre ham væske nok. Men ellers bør han drikke vand i løbet af dagen og aftenen, så han får væskebehovet dækket der og ikke om natten. Som jeg læser dit brev, så får han stadig denne flaske, men flasken om natten har I erstattet af vand. Jeg kan ikke helt gennemskue ud af dit brev, om han får vand af kop eller vand af flaske om natten ... Det vil være rigtig godt, hvis I helt kan komme væk fra at give ham vand.
Det vil være rigtig godt at I sikrer ham ekstra mæthed før natten ved at give ham en godnatgrød, den skal serveres som en del af hans putteritual.
Det vil også være en rigtig god idé at introducere en puttebamse eller putteklud - lad ham selv prøve at finde noget, som han virker til at ville kaste sin kærlighed over - det er ikke altid det vi voksne synes bedst som som tiltaler barnet. De fleste børn er netop i 12-18 måneders alderen når de tager en bestemt bamse eller lignende til sig. Det vil være en god substitut for jer.
Og så er der det med sutten, som vil være en rigtig god idé at han lærer at finde selv. Start om dagen og giv ham den konsekvent i hånden der, så han selv putter den i munden :)
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, letmælk af kop.
Morgenlur kl ca 8 som nu
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, kogte grøntsager, ris, pasta, kød, æg ... Kan også få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en kop mælk eller vand før han puttes, så han tankes lidt ekstra op der, for ikke at søge det om natten og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt - tomat, agurk, rød peberfrugt eller lignende
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pastaretter, risretter, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Vand eller letmælk af kop. Det skal være mad der smager af noget, der skal være mad i stykker og også stadig mos.
Kommer i bad, ren ble, nattøj osv.
Godnatgrød tilbydes, så han er mæt og fyldt godt op til natten.
Flaske og puttes så 19.30-20.
Vågner han og virker tørstig i løbet af natten, så kan han en overgang godt få en lille smule vand af en kop, men vi taler om meget små slurke og som udgangspunkt skal I helt væk fra at give ham vand - og vand af flaske skal han som udgangspunkt ikke have. Det er vigtigt at han ikke får for vane at han skal have noget i munden (flaske eller sut) for at kunne sove videre.
Det er godt at holde fast i at han falder i søvn i sin seng, som er det sted, hvor han skal sove om natten, så han forbinder sin seng med noget trygt og rart, og stedet hvor han sover. Du kan elevere hans hovedgærde lidt - det kan hjælpe, hvis det er ørerne der spøger ...
Tilsidst vil jeg lige sige, at det måske også kan være en mild form for natteskræk du oplever hos din dreng. Det at han om natten græder, ikke kan trøstes og tydeligt har svært ved at finde ro - kunne det tænkes at han ikke er vågen og reagerer som han gør, fordi han har natteskræk - det vil sige drømme der opstår i den dybe søvn? Hvis han har det, så er det bedste du kan gøre at hjælpe ham videre i søvnen, ikke tale for meget til ham og ikke give vand eller andre aktiviteter, men prøve at hjælpe ham med at blive lagt ned, få dynen om sig og blive beroliget til at komme videre i søvnen uden at han vågner yderligere op, men i stedet sover videre ...
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske