Svar: Kamp om flasken
13. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er vigtigt at du ikke presser din datter for meget og det er en god idé at du ikke giver flaske mere end 4 gange i døgnet. På den måde går der naturligt nogle timer imellem at flasken tilbydes og protesten mod den kan således blive mindre.
Det er også nogle gange sådan, at det hun protesterer over ikke er flasken, men det at være i din favn. Hun er så gammel nu, at hun ikke bryder sig om at ligge i dine arme og blive holdt fast der, når hun skal spise. Derfor kan du forsøge at tilbyde hende flasken, der hvor du ønsker hun skal sove. Det vil sige, at når du putter hende itl middagslur, så kan du prøve at putte hende i barnevognen og først give hende flasken, når hun ligger der. Det at ligge under kalechen og blive trillet lidt, kan hjælpe hende til ro og hjælpe hende med at koble fra og det kan gøre, at hun så alligevel gerne vil have sin flaske.
Om aftenen kan du gøre det samme, - enten lægge dig med hende, så I ligger ved siden af hinanden (som hvis du ammede), så hun stadig mærker at du er hos hende, eller du kan putte hende i seng og give hende flasken direkte i sengen. Det kan være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt med hovedet, når hun får flaske liggende - dette for at forebygge mellemørebetændelse.
Det kan også være en rigtig god idé at skifte til en anden type erstatning - måske er hun træt af smagen og har brug for noget nyt. Det kunne også være en idé at forsøge med vælling :)
Og så er det en god idé at du stadig holder mængden af skemad lidt nede, så du sikrer dig at hun ikke afviser flasken, fordi hun er fyldt så meget op med mad, at der ikke er plads i maven til mælken :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske