Svar: Pasta
12. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Produkter med gluten kan introduceres fra 6 måneders alderen - i det små - og man starter ofte med øllebrød og havregrød, ristede rugbrødsbjælker osv. Men stille og roligt i takt med at barnet bliver ældre, kan glutenholdige fødevarer introduceres mere og mere og derfor kan barnet også få mere og mere pasta. Pasta af forskellige typer, anbefales ofte fra omkring 8 måneders alderen og netop pasta er ofte et hit hos børn.
Du kan starte med små stykker pasta. Pasta fås i utallige varianter, i forskellige former og størrelser. De mindste, også kaldet suppepasta, er perfekte i starten, indtil jeres barn lærer konsistensen af pasta at kende. Gå langsomt frem og skru op for „størrelsen”, så barnet får lov til at smage pastaskruer og -penne. I begyndelsen kan du være nødt til at skære skruerne over, så de bliver mere mundrette i størrelsen, men ret hurtigt vil dit barn elske selv at kunne tage en pasta op og spise den.
Ris indeholder ikke gluten og netop ris kan være med til at give grøntsagsmosen lidt mere bid og vænne barnet til at skulle arbejde lidt mere med føden - gerne fra ca 7 måneders alderen ...
Jeg anbefaler at man starter med de lyse typer pasta og ris og hen af vejen kan man så introducere fuldkornstyperne. Det er en god idé at variere mellem de finmalende og de grove typer, så din dreng smager så meget forskelligt som muligt og så han også får fuldkornsprodukter en gang imellem.
Fuldkorn er sundt og godt, men når det gælder børn, handler det om ikke at overdosere. Derfor skal børn ikke kun have serveret fuldkorn, selv om resten af familien nyder at knase og tygge sig igennem et grovkornet kostprogram. Børn spiser små mængder ad gangen, derfor har de ikke brug for samme mængde fuldkorn, som vi andre.
Så prøv at variere, så din søn både får de lysere typer ris og pasta og også en gang imellem får lidt fuldkorn :)
Og køb også meget gerne min nyeste bog "Helens bog om børn og mad", hvor du netop kan læse om ris, pasta, fuldkorn osv. Om anbefalinger og børns behov :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske