Brev:
Problemer med middags- og natteputning
11. oktober 2011
Alder:
22 mdr.
Problemer med middags- og natteputning
Kære Helen.
Tak for dit forrige svar. Det åbnet mine øjne overfor at arbejde lidt med min selvtillid og forventninger til mig selv.
Jeg skriver nu angående S's søvn. Det hele startede for ca 4 måneder siden, hvor han var lidt syg og havde brug for at sove inde ved os. Det har altid været i orden at han kommer ind til os når han er syg eller har det svært på nogen måde. Men siden den gang, er han faktisk blevet inde i vores seng! Han vil ikke under nogen omstendigheder sove i sin egen seng.
Før var han faktisk ret nem at putte, fra han har ca 11 mdr faldt han enten selv i søvn i sin seng, eller vi sat lidt inde ved ham mens han faldt til ro (bortset fra når han fx har været syg). Men nu vil han altså kun sove i vores seng, og kun hvis vi putter sammen med ham. Det skal helst være mig der putter med ham, og far duer kun hvis jeg ikke er hjemme fordi jeg arbejder. Når han er faldet i søvn, kan vi godt gå fra ham, efter at have sikret sengen så han ikke falder ud. Nogen gange har vi også held med at flytte ham sovende over i hans egen seng, som vi har stillet ved siden af vores egen. Men i løbet af natten opdager han som regel hvor han er, og vil over til mig igen.
Næsten samtidig begyndte han at nægte at sove i barnevognen til sin middagslur også. Han skreg som tosset, og blev til sidst så opkørt at han stoppede med at trække vejret (sådan blev han også når vi forsøgte at putte ham i hans egen seng til natten, også selvom den nu står ved siden af vor). Derfor opgav jeg, og puttede ham indenfor i vores seng sammen med mig, som om natten. Det gik udmærked, og nu er han da også kommet ud i barnevognen igen, men falder kun i søvn i den hvis jeg går tur med ham. Hos dagplejemoren falder han dog i søvn i den af sig selv, ligesom han gjorde her hjemme for de 4 måneder siden....
Jeg synes det er dejligt at sove sammen alle tre, og jeg nyder følelsen af at kunne være der for min søn når han vågner om natten og straks bliver tryg når han kan mærke mig ved siden af. Men jeg synes det har varet længe, og jeg spekulerer på hvad der vil ske når jeg forhåbentlig snart kan blive gravid igen og får brug for plads og natte søvn... og hvad nu hvis der kommer en lille baby og vi alle forstyrrer hinanden om natten?? S er altid velkommen i vores seng, men måske vil han have bedst af at lære at falde i søvn i sin egen seng igen? Inde på sit værelse?
Hva er det der foregår, siden det er blevet sådan med hans søvn? Er det bare en periode, hvor vi skal blive ved med at imødekomme ham, eller har jeg givet ham en dårlig vane? Jeg orker ikke at han skal være utryg eller ked af det, men jeg savner også lidt at vi kunne putte ham, og så få lidt tid sammen os voksne, i stedet for at jeg skal ligge inde ved siden af ham indtil han sover tungt og tit selv falder i søvn...
Kan du hjælpe mig med at finde den bedste vej for både S og os tre som familie?
Kærlig hilsen
mamma til S.