Svar: Skemad - 3 mdr.
11. oktober 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Emmas mor
Det lyder dejligt med en have, der er fyldt med masser af frugt, bær og grøntsager - uhmm-mums :)
Du kan godt fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned :)
Jeg anbefaler at grøntsager renses grundigt, koges i lidt vand i en tykbundet gryde, blendes med kogevandet og fryses ned.
Du bør komme mosen i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer. Når grøntsagsmosen skal bruges, skal den optøs direkte i gryden og inden servering tilsættes så fedtstof og mælk. På den måde bliver konsistensen passende. Dertil kommer at grøntsager og frugt kan holde sig betydeligt længere i fryseren, hvis det fryses rent.
Frugter kan fryses, når de er rengjorte, skrællede og skåret i stykker. Bær kan fryses friske og hele, men du kan også lave mos af frugter og bær og fryse det ned i små bøtter beregnet til babymad.
Frugtmos eller bærmos optøs på samme måde i gryde, lige når den tages ud af fryseren. Herved bevares vitaminer og mineraler bedst.
Husk at optøede grøntsags- og frugtmosrester ikke må fryses igen.
Grøntsager kan normalt holde sig i fryseren i 6-12 måneder. Frugt kan normalt holde sig i 10-12 måneder. Hvis mosen laves som en færdig ret til babyen - altså tilsat fedtstof, mælk osv, så vil holdbarheden, så vidt jeg ved, ofte kun være 2-3 måneder ... :)
Det må bestemt anbefales at du ikke starter med skemad før din datter er mindst 4 måneder gammel og hvis du skønner, at hun har brug for noget mere mættende inden da, vil det være en god idé at du supplere din amning med modermælkserstatning af en flaske. Det lyder dog som om at amningen fungerer rigtig godt hos jer og at du sagtens kan dække hendes behov - du skal her være opmærksom på at jo hyppigere du ammer, jo mere mælk vil du også producere og det er helt naturligt, hvis hun lige nu søger brystet mere hyppigt, netop for at få din produktion sat lidt op ... :)
Jeg vil også anbefale dig at købe min nyeste bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagplaner og masser af gode råd - her kan du også læse om frysning af babymad osv. Alt hvad du behøver at vide, når du skal igang med skemaden og de næste måneder frem. Bogen går helt op til 18 måneder :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske