Svar: Gylp og mad
11. oktober 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Det er korrekt at børn der ammes ofte ikke har tendens til at overspise, på samme måde som man kan se ved børn der får flaske. Det handler ofte om, at det kræver en del at spise ved brystet, der skal arbejdes mere for føden og mælken flyder ikke helt så let til barnet. Hvis barnet derimod får flaske, så løber mælken meget let og det betyder at nogle børn spiser mere, end de egentlig har behov for, simpelthen fordi mælken løber lettere til dem ...
Der er dog stadig mulighed for, at din datter gylper en del, fordi hun også ammes en del. Du skriver jo at hun ammes og også bruger dig som sut, så det lyder som om at hun ammes en del og ligger en del ved brystet ...
I takt med at hun begynder at få mere og mere skemad, får mere og mere fast føde, vil hendes indtag af mælk naturligt blive mindre. Der går dog lige et par måneder endnu før et skemåltid kan erstatte en amning, men på sigt skulle det gerne hjælpe.
Det kan ikke udelukkes, at din datter også gylper fordi hun måske genetisk har en løs mavemundsmuskel og derfor har svært ved at holde mælken i maven. At hun så samtidig har en alder, hvor hun naturligt bruger sig selv mere og mere motorisk, vil også spille ind - jo mere hun bevæger sig og triller omkring, jo større sandsynlighed for at hun "skvulper over" ... :) Den løse mavemund vokser hun sandsynligvis fra. Det er ikke noget man vil gøre noget ved, så længe hun tager på og vokser og trives som hun skal. Som udgangspunkt må børn gerne gylpe, det er kun hvis de begynder at gylpe så meget, at de ikke kan nå at optage næringen fra deres mælk/mad, at de ikke trives, at man går ind og behandler dem.
Og hos jer lyder det som om at man man umiddelbart vil se tiden an og se om ikke det ændrer sig i takt med at hun får mere og mere fast føde :) I hvert fald lyder det ikke som om at jeres læge er bekymret og hun lyder jo til at være en rigtig fin pige, der udvikler sig rigtig godt :)
En plan for dagen til et barn på 5 måneder, vil kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover ofte dagens 3. lur som er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes her lidt grøntsagsmos. Dette måltid introduceres, når grøden til frokost fungerer godt :) Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 tidspunktet kan variere efter hvor lang og hvor sen den 3. lur er.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Har ofte stadig også brug for amning her, og det er helt fint. Mange børn er 6 måneder før de kan undvære amning midt nat.
Se i øvrigt min nye bog "Helens bog om børn og mad", netop med overgangskost og forslag til dagsplaner og hvordan du går videre skridt for skridt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske