Svar: Den svære opdragelse om natten - 3 årig pige
10. oktober 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Clara´s mor
Tak for dit brev :)
Jeg må indrømme at jeg bliver helt ked af det på Claras vegne, når jeg hører, hvor forskelligt I forældre opdrager og hvor hårdt hun ofte bliver mødt ...
Clara er en lille pige og hun skal stadig mødes som en lille pige. Hun skal ikke mødes som et barn med en voksens hjerne, hun er et lille barn med et lille barns hjerne. Clara har ikke et mål der går ud på at modarbejde jer forældre, hun har ikke et ønske om at irritere jer eller provokere jer. Det eneste hun beder om og det eneste hun har brug for er tryghed og tillid til, at hun altid kan komme til jer. At I vil hjælpe hende og være der for hende - mor og far vil altid hjælpe dig, uanset tidspunkt på døgnet.
Børn vil i 3-5 års alderen ofte drømme rigtig meget om natten. Det er i denne alder at de ofte har mareridt og børn på Claras alder vil ofte drømme meget konkrete drømme. Det kan være drømme om adskillelse, hun kan drømme om at hun bliver væk fra jer, at hun mister jer, at hun ikke kan finde jer. Børn i Claras alder vil tænke meget konkret og hun vil have meget svært ved at skelne mellem drøm og virkelighed. Derfor vil hun naturligt ikke kunne fortælle dig, hvad hun har drømt, hun vil slet ikke være bevidst om, at der er tale om en drøm og derfor nytter det ikke noget at sige "det var bare en drøm, læg dig ned og sov igen" eller spørge hende "hvad har du drømt?", for det vil hun ikke kunne svare på.
Når hun vågner om natten, så hjælper det hende at få lidt at drikke, fordi det at få lidt vand, holder hende til virkeligheden. Det hjælper hende at der er lidt lys tændt, så hun kan orientere sig, så hun kan se hvor hun er - at hun stadig er i soveværelset og at mor og far ikke er forsvundet (som hun måske har drømt), I er der stadig væk. Og hun har brug for fysisk kontakt. Hun har brug for at du lige kærtegner hende, rører ved hende, holder om hende, lader hende sidde på skødet eller komme over til dig at sidde eller ligge hos dig, hvorefter hun så kan sove videre. Når hun får fysisk kontakt så falder hun til ro og kan naturligt derfor sove videre - og hun har brug for dette.
Det er fuldstændig hjerteødelæggende for mig at læse, at metoden der i 98% af tilfældende bruges hos jer er "hæve stemmen, blive vred på hende, - og indimellem kalde hende møgunge og andre "grimme ord" ....". Det er ikke i orden! Og måske reagerer din mand som han gør, fordi han aldrig selv er blevet mødt som barn. Faktisk lyder det lidt sådan - og der er jo en risiko for, at man fører det i arv, som man selv har fået med sig .. Hvis man aldrig selv er blevet lyttet til og anerkendt som barn, så kan man heller ikke lytte til andre, så vil man naturligt have rigtig svært ved at lytte til sit eget barn. Og det er synd for både far og jeres datter .. :(
Kan du ikke tale med din mand om hvordan han er opdraget og tale med ham om, hvordan han selv har haft det med at blive talt hårdt til. Tale med ham om, hvordan han føler, hvis nogen kalder ham idiot eller andet ...
Problemerne hos jer eskalerer ikke fordi du lytter og reagerer på hendes behov, de eskalerer, når der ikke bliver lyttet. Når jeres datter bliver mødt med autoritet og magt, så vil hun få aktiveret de centre i hjernen som gør hende bange, som giver hende frygt og derfor vil hun naturligt få sværere og sværere ved at sove. Hvis hun derimod bliver mødt med forståelse og empati - indføling - så vil hun blive mere rolig og tryg og vil naturligt bedre kunne sove.
Det er meget alvorligt det du fortæller og jeg ved godt at det kan være rigtig hårdt både at skrive til mig og fortælle hvad der sker hos jer - ligesom det kan være hårdt at læse mit svar tilbage. Men du er nødt til at tro på, at det der hos dig føles rigtig er rigtigt. Det er altså rigtigt at lytte til sit barn og det er ikke i orden det du fortæller:)
Vil du ikke godt prøve at lytte til dig selv og det der føles rigtig ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske