Svar: Gode råd søges til putning og bedre nætter
10. oktober 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Anne-Katrine
En far permanent i gæsteværelset og en baby der er vokset fast i mors arme - det går ikke, så det må vi gøre noget ved :)
Du stiller i princippet to spørgsmål - det ene går på, hvordan din datter skal falde i søvn alene og det andet går på, hvordan hun skal lære at sove om natten uden at få bryst igen og igen.
Med hensyn til det første, så fortæller du at jeres putteritual normalt foregår sådan, at hun bader, børster tænder, går i soveværelset hvor du ammer og du så putter hende. Hun ser på dig, ruller om på siden, rammer sin pølle og falder i søvn. Det er præcist sådan det skal være. Hun falder til ro med brystet og puttes lige der, hvor hun tydeligt er parat til at sove. Og det er således urealistisk at tro, at hun kan puttes vågen i seng og lægge sig til at sove ...
Så lige nu lyder det altså som om at jeres putteritual fungerer og er som man kan forvente og det skal du således ikke ændre på. Det er helt perfekt, at hun netop lige registrerer at hun puttes fra din favn og ned i sengen, hvor hun så triller om på siden og sover. Meget bedre, end at I bruger 1 time på at hun tumler rundt og ender med at blive så træt, at hun græder sig i søvn og du alligevel ender med at amme hende helt i søvn, for at få ro på.
Det næste er jo så det med brystet og at hun søger brystet igen og igen og igen. Og der er her tre gode grunde til dette - sygdom, vuggestuestart, tandfrembrud. Det er altså helt naturligt at hun lige nu søger brystet og søger trygheden og nærheden ekstra meget.
Men, men, men, det er dog vigtigt at hun igen lærer at indtage sit behov for mælk og mad i løbet af dagen og ernæringsmæssigt ikke behøver det om natten, ligesom hun skal lære at finde ro ved din nærhed og ikke længere er så afhængig af brysterne. Der skal være forskel på om det er brystet eller mor der giver ro - det er ikke længere et hele og hun har en alder nu, hvor hun godt kan skelne de to ting. Hun ved godt at mor og bryst hører sammen, men også at I er to forskellige ting - mor kan jeg lege med, brysterne giver mig mælk :)
Hvordan I skal gøre det, afhænger af, hvordan du tror det vil fungere bedst for jer alle. Det vil være relevant at hun ammes 2 gange i døgnet - feks. aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Og nogle gange fungerer det bedst, hvis mor og datter sover sammen, med den stramme t-shirt, fordi hun så får mor og nærheden af mor, men hvor det er dig der styrer brystet og hvornår det er tilgængeligt. Og andre gange fungerer det bedst, hvis hun sover sammen med sin far og mor flytter i gæsteværelset. Så kan far putte med hende, sågar tilbyde hende vand, hvis hun er tørstig (hvilket hun sikkert vil være sur over) og han kan kærtegne, berolige, ligge med hende osv. så hun får masser af nærhed og fysisk kontakt - men far kan ikke amme og det ved hun godt.
Det lyder som om at I ikke helt kan undgå gråd hos jer, for hun er så bevidst om brystet nu, at hun ikke bare giver slip og ikke bare acceptere at I vil noget andet end hende - og det er okay. Det er okay at hun bliver frustreret og ked af det, når I pludselig ikke giver hende brystet - men det der er vigtigt er at hun ikke føler sig forladt. Hun skal stadig føle at I er der og vil hende, I skal stadig trøste, berolige og betrygge - men ikke længere ved at få brystet hele tiden.
Nogle børn er så afhængige af brystet, at det næsten virker som eet overgreb på dem, når man tager brystet fra dem - og overgreb skal man naturligt ikke begå. Her vil det være helt okay, at du ammer hende, men gør det så kortvarigt som muligt, så hun kun lige trøstes og beroliges, men ikke fylder sig med mælk og så du derfor trækker brystet til dig igen og igen, og sætter kærtegn og beroligende ord i stedet, så hun på sigt lærer at sove uden at blive ammet. Amningerne skal altså afkortes og gøres mindre og mindre, så hun lærer at sove uden. Samtidig med at der erstattes af et nyt tryghedsgivende ritual.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre - far behøver ikke tage ferie, mon ikke I kan prøver her torsdag, fredag, lørdag, søndag og så er der allerede en bedring, når I kommer til mandag ... :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske