Brev:
Hurtig i gang med måltider
9. oktober 2011
Alder:
4 mdr.
Hurtig i gang med måltider
Kære Helen,
Mit spørgsmål drejer sig om overgangen fra bryst til måltider, men du får lige lidt baggrunds information.
Jeg har en pige (Freja) som netop er fyldt 4 mdr. Hun var stor ved fødslen, 4500g og 55cm lang. For 2 uger siden, knækkede hendes opadgående kurve og hun vejede da 7200g og målte 66cm.
Jeg ammer hende fuldt ud, men problemet er, at jeg den sidste måned har ammet hende hver 2. time om natten. I dagtimerne varierer det mere, men det er sjældent der går mere end et par timer imellem amningerne. Om natten har jeg forsøgt at holde hende hen med sutten, men det er tydeligt at hun er sulten. Jeg har selvfølgelig været i tvivl om jeg har for lidt mælk, men udfra hendes kurve mener min sundhedsplejerske ikke at det er tilfældet. Hun har derfor anbefalet mig at holde ud, indtil Freja er gammel nok til at få andre måltider, og det har jeg så gjort indtil nu.
Freja lå til at starte med i vores seng, hvor jeg ammede hende liggende. For et par uger siden flyttede vi hende til hendes egen seng, men hun vågner stadig hver 2. time. Vi har forsøgt MME inden puttetid, i håb om at få hende til at sove længere, men hun vil ikke tage flasken. Primært pga. indholdet tror jeg.
Og nu til mit egentlige spørgsmål:
Jeg er begyndt at lave majsgrød med lidt frugtmos til hende, som hun smager på med glæde. Jeg holder inde så snart hun virker træt eller uinteresseret. Mit håb er at vi hurtigt kan få gang i nogle andre måltider end min mælk. En flaske med vælling inden puttetid kunne være dejligt.
Kan du kan give mig nogle gode råd til (eller evt en plan for) hvordan vi hurtigst opnår dette? Hvis du iøvrigt mener at der er noget vi kan gøre anderledes (jvf ovenstående), som vil gavne vores nattesøvn vil jeg være meget taknemmelig.
På forhånd tak :o)
C