Svar: Ligge i barnevognen
9. oktober 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Du kan ikke forvente at din datter i en alder af kun 3 måneder, kan lægges vågen i barnevognen og derefter falde til ro og falde i søvn af sig selv. Det er helt naturligt at hun skal hjælpes til at overgive sig til søvnen og det er også helt naturligt, at hun har brug for at blive ammet eller få flaske, som en del af hendes putteritual.
Du fortæller at hun sover i sin barnevogn om dagen og når I lægger hende næsten sovende eller når hun sover, så er der ingen problemer, så kan hun fint sove et par timer - det er præcis sådan det skal være og det er således ikke noget du skal ændre på. Det er normalt!
Når din datter bliver 6-7 måneder, begynder at kunne sidde op i længere tid, så vil hun sandsynligvis nyde at kunne sidde i sin barnevogn. Her vil det være rigtig dejligt, at hun får mad og derefter sættes op i vognen, hvor I så kører en tur og hun kikker på de ting I kommer forbi, mærker vinden i ansigtet osv. og så først puttes, når hun viser sig parat. Men lige nu er hun så lille at det er helt naturligt, at hun først puttes i barnevognen, når hun tydeligt er helt parat til at skulle sove :)
Når hun er vågen og aktiv, så skal hun ikke være i barnevognen, så skal hun leges med, tumles med, trilles på gulvet, kildes, lege lege og aktiveres rigtig meget. Og først derefter skal hun i barnevognen netop for at sove :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske