Svar: Søskendeskænderi og umulige unger
9. oktober 2011
Alder:
4 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, som sætter rigtig mange tanker igang og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Der er for mig at se ingen tvivl om at din ældste datter reagerer som hun gør, fordi hun føler sin plads truet, - lillesøster er en trussel, hun er en rival til jeres kærlighed og hver gang du skælder storesøster ud, stiller krav til hende, som hun har svært ved at honorere, hver gang hun føler at du er efter hende, så gør du kun hendes smerte og usikkerhed endnu større og dermed forstærker du problemet.
Jalousi er en blanding af sorg, vrede og angst. Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at jeres datter får lov til at udtrykke disse og også får dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser, som din ældste datter højst sandsynligt går rundt med. Det er enormt vigtigt at du viser storesøster, at du forstår hende, og at det kan være rigtig svært at være hende, og at lillesøster kan være rigtigt irriterende. Sig det højt: "Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at ..." eller "det er også dumt, at ..." så hun føler sig forstået.
Samtidig skal du naturligvis også sætte grænser, så hun ikke får lov til at være ond ved sin lillesøster - hun skal naturligvis lære at behandle hende pænt. Men det er super vigtigt at du lytter og anerkender de følelser hun har, samtidig med at du naturligvis skal prøve at holde fast i de spilleregler, der hører med til at være en familie.
Det er meget hårdt for begge dine piger, at se dig være i kontakt med den anden. Når du er sammen med den ene, sidder og nusser, leger, smiler, kærtegner osv. så gør det ondt i den der kikker på.
Søskendejalousi handler om:
- at dine piger føler sig tilsidesat
- at pigerne ikke føler at det er hende, der er den foretrukne
- at pigerne føler sig uværdige til jeres kærlighed og de sammeligner sig med hinanden og føler den anden er en rival.
- at pigerne føler sig usynlige
- at pigerne er i tvivl om eller ikke føler at du har kærlighed nok til begge to
- at pigerne føler at pladsen i dit hjerte er alt for usikker.
Det er meget vigtigt at tage søskendejalousi alvorligt, for det er helt reelle og meget stærke følelser der dukker op og det er vigtigt at du forstår dette og anerkender at begge dine piger, faktisk har det sådan. Den ældste giver dog mere modstand, fordi hun er så gammel, at hun godt kan virke provokerende på dig - men det er hun ikke, hun reagerer fordi hun har brug for at du ser hende og anerkender hende.
Det er meget svært at finde balancen mellem at sætte grænser og have regler og så samtidig anerkende at dine piger har det svært med hinanden. Men du er nødt til at sige til dig selv - at det er dig der har skabt en situation, det er dit valg, at I har fået to børn og derfor er det også din opgave, at være der nok for dem begge. Det er din opgave at rumme dem begge, prøv at sætte dig ind i situationen, prøve at leve dig ind i hvordan det er at være dem - i stedet for at prøve at lave dem om og ønske at de var anderledes og reagerede anderledes ...
Nogle sammenligner det med at din mand kom hjem med en anden kvinde, sagde "her er hun, er hun ikke dejlig, hende elsker jeg og det skal du også gøre" ... Hvad følelser ville det bringe op i dig, hvordan ville du få det? Det er faktisk de samme følelser som dine piger har i forhold til hinanden ...
Prøv derfor at vise begge dine børn, hvor højt du elsker dem, vis dem at de har stor betydning begge to og at ingen af dem kan erstatte den anden.
Du er nødt til at acceptere, at de ikke skal lege sammen og at de ikke behøver være sammen hele tiden. Det er så provokerende for dem, at de kontant er tvunget til at være sammen - fuldstændig ligesom det ville provokere dig grænseløst, hvis du var tvunget til at være sammen med din mands anden kvinde hele tiden - og du er nødt til at have fokus på at de skal ses begge to og du skal prioritere dem begge, også hver for sig :)
Du skriver at storesøster er meget "retfærdighedsfikseret" og det kan jeg godt forstå. Børn har brug for faste rammer, det giver tryghed at have regler og at kende til reglerne. Og lige nu føler storesøster sig ofte uretfærdigt behandlet og føler at lillesøster får for meget plads. Så regler hos jer er netop vigtigt fordi det skaber tryghed og retfærdighed, så det at skulle dele mor og far med lillesøster, skal begynde at føles mere fair ...
Lillesøster oplever du som hysterisk og jaloux, hun vil hele tiden have opmærksomhed. Igen - det er naturligt, men det er ikke godt at du sender hende væk, det er ikke godt at du sender hende på værelset igen og igen og gør det flere gange dagligt. Det bekræfter hende jo kun i at der er konkurrence mellem hende og storesøster og at du ikke bryder dig om hende ... samtidig med at det er hjerteødelæggende at sende hende væk når det hun beder om, faktisk er at blive set, mødt og anerkendt som den lille pige hun er - det er det begge dine piger beder om. "Se mig mor" - det er kun, når du ser dem, rigtigt ser dem hver for sig, at der vil komme mere ro på hjemme hos jer ...
Du skriver "Jeg vil gerne være den sjove, søde og glade mor, men er kommet ind i en ond cirkel hvor jeg føler at jeg næsten ikke når at blive glad før den næste konflikt opstår." Det er rigtigt, I er kommet ind i en rigtig ond cirkel og der er kun dig til at bryde den .. Det kræver overskud og stor tålmodighed og også tolerance, men det er rigtig vigtigt og derfor er det rigtig godt at du skriver :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske