Svar: Vil ikke spise sin aftensmad - 11 mdr.
20. september 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Annemette
De fleste børn vil naturligt omkring 1 års alderen spise mere selektivt og vil afvise mere mad. Den naturlige lyst til at undersøge ved at komme i munden er der ikke længere og lysten til derfor at putte mad i munden og også mindre. Samtidig vokser han ikke med helt samme hast og appetitten kan derfor være nedsat.
Din dreng undersøger lige nu maden ved at smatte den ud mellem fingrene, hælde den ud over bordkanten osv. og han undersøger også, hvad det gør ved dig - hvordan han med sine handllinger kan få din opmærksomhed. Derfor er det vigtigt at du ikke skælder ham ud, så fokus bliver på alt det han gør forkert, men at du forsøger at holde fokus på det du gerne vil have: "ind i munden skat, ind i munden"; "mmm mam mam, smager godt", "mor smage, - du smage" osv. så det at spise er noget dejligt og rart. Han kan prøve at give dig lidt mad, du kan prøve at give ham lidt mad osv. :)
Det er også vigtigt at du giver ham mad, som han selv kan spise. Det er en balance mellem at lade ham spise selv og stadig made ham med ske. Han vil ikke kun mestre at spise med en ske endnu, så grød og mos skal du hjælpe ham med, men han kan sagtens spise med både fingrene og en gaffel og det er vigtigt at du til hvert måltid, giver ham mulighed for det.
Det er også vigtigt at han får alle typer af fødevarer og at du sørger for at han samme med sit brød både får kød og fiskepålæg, grøntsager, kartofler, ris, pasta. Det er vigtigt at han får dette både til frokost og til aften - og hvis han har spist lidt kød, fisk og grøntsager til frokost, så behøver du ikke være så bekymret om aftenen hvis det der kun er pastaen der glider ned ... Så jo mere variation du kan give ham dagen igennem, jo bedre er det for ham og jo mere vil det også gøre dig rolig :)
Frugt og boller er fint som mellemmåltid - men giv ham boller med højt fiberindhold, så maven har noget at arbejde med og så hans blodsukker holdes stabilt. Giv ham også tykmælk, A38 eller lignende med rugbrødsdrys som mellemmåltid. Brug lidt frugtmos som pålæg på bollen og giv ham også ost, som han kan gnave.
Han skal som udgangspunkt have jeres mad og du skal sørge for at der altid er mindst en ting som han kan spise. Da han lyder til at være glad for at sidde med noget i hånden, så kan det være en idé at give ham f.eks. ½ frikadelle at sidde med selv og du kan så hjælpe ham med kartoflerne moset med lidt sovs.
Han må gerne få en godnatgrød, en banan eller lignende inden han skal sove, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng - og så I holder fast i den gode nattesøvn :) men det er en god idé at servere det adskilt fra aftensmaden, så han ikke lærer at hvis han afviser aftensmaden så får han bare noget andet. Det vil f.eks. være fint at du giver ham aftensmad kl 18 og I der spiser det samme og herefter kan han så komme i bad, gøres klar til natten, få en godnatgrød kl 19.30 og derefter blive puttet i seng. Så godnatgrøden gives som en del af putteritualet og uafhængigt af aftensmaden.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske