Svar: Morgenmad - 20 mdr.
20. september 2011
Alder:
20 mdr.
Hej Kristina
Havregryn er godt at starte dagen på - og grød også - det kunne være f.eks. en flerkornsgrød eller mysligrød. Det kan godt være at hun kan lide dette, selvom hun ikke bryder sig om grød normalt ...
Men hvis det ikke dur i en periode, så er det en god idé at give hende f.eks. Minifras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos (Videncenter for fødevarer og sundhed- og har et passende sukker-, fedt- og saltindhold og et højt indhold af fibre. En portion havregryn vil stadig være bedre, men det er et godt alternativ :)
Det er vigtigt, når du vælger morgenmadsprodukter til din datter at du ser på især sukkerindholdet. De fleste morgenmadprodukter har et alt for højt indhold af sukker og det anbefales at du vælger produkter som indeholder max 10 gram sukker pr 100g. Det gælder også når du køber yoghurt.
Det anbefales derfor at du vælger en neutral yoghurt eller et surmælksprodukt uden bær og frugt og at du i stedet selv tilsætter lidt frugt eller f.eks. mysli fordi du på den måde også får lidt fibre i hende. Igen er det vigtigt at se på sukkerindholdet og vælge mysli som ikke indeholder chokolade, store mængder sukker osv. Du kan lave din egen mysli - opskrift på dette finder du i min nyeste bog "Helens bog om børn og mad" og du kan også købe mysli.
En optimal mysli bør have et fiberindhold på 8 gram eller mere pr 100g, et sukkerindhold på mindre end 10 gram pr 100 gram og mindre end 10 gram fedt pr. 100g. Og de "rå myslityper" er også sundere end de "ristede myslityper".
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske