Svar: Hårde ting og tyggegummi
19. september 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Jane
Hele peanuts ville jeg passe meget på med at give din dreng stadig væk, men han må som udgangspunkt gerne få nødder og mandler osv. Du kan godt bruge nødder, mandler og andre kerner i og på brød, som en del af en müsli eller lignende. Når jeg er særligt varsom med peanuts, så er det fordi de på grund af formen kan kile sig fast mellem strubelåg og luftrør og det kan være meget farligt.
Rå stykker grøntsager som små bidder af en gulerod, burde han kunne tygge nu, ligesom han også kan spise stykker af æble, pærer osv. som vi andre spiser. Når man er 2 år gammel forventes man at kunne spise helt almindelig mad ligesom vi andre. Men det kræver naturligvis at han har fået og er vant til mad der skal tygges, hvilket jeg dog går ud fra at han er :)
Tyggegummi - tja - børn er ofte mellem 2-3 år, når de begynder at finde ud af, at der er noget der hedder tyggegummi og viser interesse for dette. I princippet kan de godt finde ud af at tygge på det i den alder, men de vil ofte have svært ved at få det spyttet ud igen og risikerer at sluge det. Derfor er det vigtigt at de ikke for for meget og ikke får det for tit.
Det har været fremme at indholdet af xylitol og sorbitol, som ofte er i tyggegummi, kan have en god effekt på tænderne og forebygge huller. Det diskuteres, hvorvidt dette er relevant for danske børn, som jo normalt har en rigtig god tandhygiejne og det anbefales normalt ikke, at man umiddelbart giver børn tyggegummi med det formål at reducere antallet af huller. God tandbørstning to gange dagligt er stadig vigtigt og bedst.
At tygge tyggegummi øger dog spytsekretionen og det kan have effekt på tændernes sundhed i følge forskerne... men indholdet af også flour i visse typer tyggegummi er ikke børneegnet og børn kan hurtigt få for meget af de forskelllige stoffer. Dertil kommer at det er uhensigtmæssigt for små børns sprogudvikling, hvis de altid går med noget i munden - det gælder uanset om det er tyggegummi, en sut eller andet.
Så normalt anbefales tyggegummi ikke til små børn, men det er ikke forbudt :) - og giver du din dreng tyggegummi bør det være i små mængder og ikke dagligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske