Svar: Min søn vil ikke drikke vand
5. juli 2003
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Hans væskebehov afhænger af hvor stor han er og det er svært at give et præcist antal ml. for hvor meget han skal have. Et barn i hans alder vil jeg mene skal have ca. en liter i døgnet, hvoraf størstedelen skal være mælk.
Da han får grød og mos får han en lille smule væske her. På de forskellige modermælkserstatninger står, hvor meget barnet skal have for at få dækket sit behov. Det er jo en fordel ved flaske at man ved præcist, hvad barnet har drukket.
Du kan altid være opmærksom på hvormeget han tisser. Hvis han har gode tunge bleer, gerne 5-6 om dagen får han væske nok.
Jeg synes, at du fortsat skal tilbyde ham vand af kop og det bør være uden sukker. Nogle børn reagerer som du beskriver, hvis vandet er for koldt. Du må prøve dig frem. Han skal også have tid til at vænne sig til det. Han er endnu ikke så gammel. Sålænge han er under 6 mdr. kan du ikke forvente, at han har lyst til store mængder vand. Husk i øvrigt at vandet altid skal være fra den kolde hane.
Når han bliver ældre, kan du også give ham lidt fortyndet saft og juice. Men det må altid kun gives i små mængder og altid kun i kop. Det er vigtigt ikke at give barnet for meget sukker, da sukker giver en falsk mæthedsfølelse og derfor tager pladsen op for den egentlige mad.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske