Svar: Søvn uden bryst
17. september 2011
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev!
Lad mig lige starte med at give dig lidt ro på - håber jeg! :)
For det første lyder det så fint det du fortæller, du lyder som en god og omsorgsfuld mor og det er helt okay, at du har valgt at lægge dig ned og amme din datter. Det har givet jer begge ro og det har fungeret. Det skal du ikke have dårlig samvittighed over - det har gjort din datter tryg, har sikret hende væske/mælk og samtidig gjort hendes og din fælles nærhed stor! :)
At I nu skal til at tænke i andre baner - ja det skal I, men det betyder jo ikke at det du har gjort indtil videre er forkert. Det betyder bare at I nu er nået til et nyt sted i hendes udvikling, i hendes liv, hvor der skal ske andre ting og sådan vil det hele tiden være - ikke bare nu, også senere hen. Og forandringer er svære og forandringer eller tanken om hvad der skal ske, vil gøre en hver omsorgsfuld mor bekymret, for hvordan skal det nu gå ... :)
Men tro mig, det går nok alt sammen og I har jo næsten to måneder til at få skabt nye vaner. Og du skal tage en ting af gangen.
Det første er at din datter lærer at sove uden at blive ammet om formiddagen og at hun lærer at sove uden brystet i munden hele natten.
Med hensyn til formiddagsluren, så er det vigtigt at du putter hende så sent, at du er sikker på at hun er klar til at sove uden brystet i munden. Du kan godt overveje om du en overgang vil prøve at amme hende i lejligheden og så derefter gå i gården med hende og sætte hende i barnevognen, så hun på den måde stadig ammes, men samtidig også lærer at sove uden brystet - så du adskiller de to ting. Efter 3-7 dage skal hun så ikke længere ammes før formiddagsluren men have et mellemmåltid og så bæres i gården og sættes i sin vogn som hun plejer.
Giv hende lidt frugtbåde i hånden eller lignende, giv hende en vandflaske med tut som hun kan drikke af, hvis hun er tørstig og tril hende så en tur og lad hende sove, når hun viser sig klar. Igen - prøv at putte hende senere end du normalt ville gøre for at være sikker på at hun er parat, når I forsøger.
Om aftenen skal du i første omgang lægge dig med hende og amme hende i din seng. Det er ro og tryghed for hende og det har hun brug for. Det vil være passende med 3 amninger i døgnet nu og de kan meget fint ligge aften, sen aften og inden middagslur, så hun lærer at sove uden brystet om natten. Her vil det være rigtig godt at bruge metoden med at lirke brystvorten ud af munden på hende - netop fordi hun ikke skal blive helt opkørt over det og ked af det.
I stedet for brystet skal hun så have noget andet i stedet, et nyt ritual, en ny måde at blive beroliget på, det kan være at du kærtegner hende, giver hende end putteklud eller små ord du siger som "sshh-sshh" eller lignende.
Du må indstille dig på at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det så være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove - netop så hun kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren! :)
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, skal du så sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Det kan være en rigtig god idé at koble hendes seng til din. Tage tremmerne af den side, som vender ind mod dig og koble jeres senge sammen. På den måde kan hun lære at sove i sin egen seng og du kan samtidig berolige hende og lade hende mærke at du er der, uden at hun behøver komme op og uden at du behøver stige ud af din seng.
En anden mulighed er naturligvis at lade far tage over om natten, fordi hun sagtens kan putte sig ind til ham og få den nærhed og tryghed som er nødvendig og han kan af gode grunde ikke amme. Så de to kan ligge tæt sammen og hun kan på den måde lære at sove uden at få mælk - men stadig få masser af fysisk nærhed, kontakt og omsorg.
Mit forslag er altså at du ammer aften og sen aften og inden middagslur og så lærer hende at sove fra midnat til morgen uden at få mælk - alternativet er at flytte alle amningerne væk fra dagen og i stedet amme aften, sen aften og tidlig morgen, det kan også forsøges, men jeg fornemmer ikke umiddelbart at det er bedste løsning for jer, netop fordi hun om dagen jo er meget bevidst om brystet. Samtidig er det også udmærket at hun får behovet for mælk dækket over hele døgnet stadig væk ...
Og når hun så skal passes om et par måneder, så kan hun inden middagsluren få mælk af en kop og måske en banan og derefter blive puttet til sin lur. Og du kan så stadig amme de to gange i døgnet som du plejer, hvilket hun også vil have stor glæde af, fordi det er dejligt at blive ammet og afslutte dagen ved brystet netop fordi I så er adskilt om dagen.
Og så skal du prøve at lægge dine "på forhånd bekymringer" lidt væk :) og tage en dag af gangen - først fjerne amningen inden formiddagsluren (flot at den om eftermiddagen er væk nu! :) og så få lært hende at sove uden amning om natten. Måske føler du at det vil være bedre i modsatte rækkefølge - og det er også okay. Det er vigtigt at du gør det, som du føler vil virke bedst hos jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske