Brev:
Søvn uden bryst
17. september 2011
Alder:
8 mdr.
Søvn uden bryst
Kære Helen,
Mit spørgsmål handler denne gang om søvn. Vores datter har altid været meget glad for at ligge ved mit bryst. Da hun var helt lille ville hun kun ligge og sove hos mig. Dengang fik jeg råd fra dig om at svøbe hende og så forsøge at lægge hende inden hun faldt i søvn. Det gjorde jeg i en periode. Nogle gange lykkedes det, andre gange ikke. Det var lidt lettere om aftenen end om dagen. Om dagen var jeg stadig nødt til at sidde rigtig meget med hende.
Så på et tidspunkt fandt jeg ud af at jeg kunne ligge ned og amme hende. Og så kunne jeg stå op når hun sov. Hvis hun vågnede op før hun var udhvilet kunne jeg lige gå ind og amme hende lidt og så selv stå op igen. Det blev jeg rigtig glad for at gøre for pludselig havde jeg lidt tid om dagen, hvor jeg kunne få ordnet en masse andre ting. Og på et tidspunkt begyndte jeg at gøre sådan om aftenen også.
Det har på en måde fungeret rigtig godt for os. Min datter er aldrig ked af at skulle sove når vi gør det på den måde og jeg nyder også at ligge sammen med hende.
MEN nu kan jeg jo godt se at hun er blevet rigtig afhængig af mit bryst for at kunne sove. Og det er jo et kæmpe problem nu hvor vi gerne skulle trappe ud af amningen nu hvor hun er blevet 8 måneder. Derudover skal hun starte i vuggestue om 2 måneder og jeg kan ikke bære at tænke på hvor ked af det hun så vil blive, når de derovre vil prøve at få hende til at sove. Hun kan bare ikke falde i søvn uden brystet og når hun vågner op er brystet den eneste måde hvorpå hun kan sove videre.
Nogen gange kan hun vågne hver 20-30 min og man kan tydeligt se at hun ikke er udhvilet. Og så skal hun bruge brystet for at sove videre.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal vænne hende fra det. Jeg vil gerne fortsætte med at amme hende lige inden hun sover om aftenen og om natten. Men det kan jeg jo ikke blive ved med om dagen. Barnevognen er hun aldrig blevet glad for. Hun falder ikke i søvn i den. Selv ikke nu hvor hun ellers kan sidde op og blive træt. Jeg har forsøgt at gå lange ture, men hun er virkelig standhaftig. Hun bliver træt men begynder så at græde og vil op.
Jeg vil meget gerne høre dine tanker om dette. Tror du at jeg kan nå at trappe ud af amning om dagen inden jeg skal starte arbejde? Jeg kan bare slet ikke se hvordan. Nu er jeg begyndt at springe amning over om eftermiddagen, da det er det eneste tidspunkt hvor hun ikke skal sove efter amning. Men at komme videre derfra.. Oftest når jeg kun at give fra det ene bryst inden hun falder i søvn om dagen. Men hun skal bare lige have det bryst i munden inden hun kan falde til ro.
Jeg har læst din bog om søvn. Jeg forstår det sådan at det er ok at ligge ned og amme hvis man når at trække brystet til sig inden hun sover. Det er jeg begyndt at gøre. Men hun tager brystet igen. Og oftest tror jeg faktisk at hun sover når det endelig lykkes at hun ikke tager brystet igen. Indimellem er det dog lykkedes at hun ikke tager brystet igen selvom hun ikke sover helt. (Dog ret tæt på at sove helt) Et par gange har jeg haft held med at holde hende tæt ind til mig i stedet for at give hende brystet, på det tidspunkt hvor hun næsten sover.
Jeg forsøger denne metode når hun skal sove om dagen hvor hun kan ligge i vores seng og sove. Men hvor længe er det ok at gøre dette? For det er vel ikke nok at gøre sådan for at hun skal lære at falde i søvn helt uden bryst? På et tidspunkt bliver jeg vel nødt til at forsøge uden at bruge brystet..
Når hun vågner efter 20-30 min plejer jeg at give hende brystet for at få hende til at sove lidt længere hvis hun forsat ser træt ud. Men skal jeg hellere bare tage hende op?
Om natten tænker jeg at det vel er bedst at hun ligger i sin egen seng. Så hun vænner sig til det. Men specielt så hun ikke kan lugte mit bryst og ligger og dier hele natten. Jeg har læst i din bog at de skal vågne op samme sted som de falder i søvn. Så om aftenen var jeg begyndt at sidde op og amme. Stadig trak jeg brystet til mig. Og så forsøgte jeg at lægge hende i hendes egen seng. Men hun skulle være næsten sovende/ sovende før det lykkedes at lægge hende.
Denne måde gjorde jeg det på resten af aftenen og om natten. men indenfor de sidste uger har hun end ikke villet dette! Hun vågner helt op idet jeg forsøger at lægge hende og bliver dybt ulykkelig. Og hvis det endelig lykkes at lægge hende, mens hun faktisk så godt som sover, så vågner hun hele tiden op og græder. Så ender det med at jeg ligger og ammer hende i vores seng. Og det er ikke fordi at hun ikke har været træt, for det har hun virkelig været. Jeg har netop prøvet at "køre hende træt".
Men er en af de to måder (henholdsvis at ligge sammen med hende og trække brystet til sig/ at sidde med hende og lægge hende) bedre at lære hende end den anden?
Jeg ammer hende altid i soveværelset da jeg jo bruger amning til, at få hende til at sove. Tror du at jeg skal prøve at amme hende i stuen inden vi går ind i soveværelset? I soveværelset vil jeg blive nødt til at give hende brystet igen men så vil hun da ikke ligge og drikke meget dér. Tænker bare at hun forbinder soveværelset med amning..
Jeg har forsøgt at gå lange ture med hende i barnevognen om formiddagen. Jeg lader hende sidde op. Efter noget tid bliver hun rigtig træt. Så tror jeg lige på, at nu må hun da falde i søvn. Men nej. Når hun bliver rigtig træt bliver hun bare så ked af det. Og jeg kan kun trøste hende ved at tage hende op. Så når hun har grædt i nogen minutter kan jeg ikke bære det mere og tager hende op. Ammer hende og så falder hun i søvn med det samme.
Skal jeg lade hende ligge selvom hun bliver så ulykkelig? Hvor længe må hun ligge og græde? Eller skal jeg tage hende op og trøste hende og så får hun ikke sovet feks formiddagslur??
Jeg kan heller ikke finde ud af om det er forkert at nægte hende brystet inden formiddagslur, men ikke inden hun skal sove om aftenen? Det kan hun vel heller ikke forstå at hun gerne må få brystet nogen gange og ikke andre gange?
Vi prøver at følge denne dagsplan: (det er cirka-tider)
5: ammes i sengen hos mig
står op ved 6-6.30 tiden
7.30-8: Havregrød/ øllebrød (max 1/2 dl) + vand
9: frugt
9.30: ammes + formiddagslur
11-12: Grøntsagsmos (ca 1 dl) + rugbrødshapser vand
13-14: ammes og middagslur
15.30-16: Eftermiddagsmad, fuldkornsgrød med frugt (ca 1 dl)
18: Aftensmad (ca 2 dl) + vand
19-20: Bad, nattøj og ammes og puttes
Resten af aftenen og natten er der ikke nogen faste tider. Det er meget forskelligt hvor meget hun vågner og har brug for brystet for at kunne sove videre. Ofte foregår det lidt i søvne at jeg hører hende og ammer hende. Nogen gange sover hun op til 6 timer i træk, andre gange ikke.
Men det er ikke aften og nat der bekymrer mig. Det er dagen. For hun kan slet ikke sove uden det bryst. Og hvad gør vi så når jeg starter på arbejde. Jeg ville gerne amme hende i søvn om aftenen, men jeg tænker at jeg bliver nødt til at øve hende i at falde i søvn selv der også. Så det ikke bliver for forvirrede for hende.
Undskyld det lange brev, men jeg er bare blevet så forvirret og stresset over dette. Og så er jeg bare så nervøs for den dag jeg skal på arbejde igen og ikke kan være hos min datter når hun skal sove :,-(
Kærlig hilsen
en bekymret mor