Brev:
Hjælp - vi trænger desperat til søvn
16. september 2011
Alder:
9 mdr.
Hjælp - vi trænger desperat til søvn
Kære Helen.
Jeg har med stor glæde læst din bog om søvn, men jeg står med et akut problem som jeg ikke kan finde svar på i bogen.
Vores søn August på næsten 10 mdr. er begyndt at vågne og græde/skrige i mindst én sammenhængende time hver nat. Den eneste måde vi kan få ham til at holde op, er ved at jeg tager ham op og vugger ham, selv ikke min mand kan få ham til at holde op. Vi har prøvet at holde ham i sengen, at tage ham op, at lade ham græde et minutstid for at se om det stoppede, men vi er på ingen måde til "godnat og sov godt"-metoden. Vi tror ikke på at det er sundt for et barn at græde sig selv i søvn. Vi har også forsøgt at tage ham ind i vores seng, men det kan han slet ikke finde ud af og så er der ingen af os der får sovet.
Han fik lagt dræn for én uge siden og det er langsomt blevet værre med hans opvågning de sidste par uger. Han har altid sovet uroligt, men nu taler vi om at han, ud over den længere vågne periode vågner op til 25 gange pr. nat.
Da han havde undertryk og væske i mellemøret havde vi en større forståelse for hans mange opvågninger, men det er ved at være svært at bevare optimismen og tålmodigheden.
Han begyndte at kravle to dage efter at han blev syv mdr. og han står selv og har taget sine første skridt. Tilgengæld har han ikke fået tænder endnu og det ser ikke ud til at der er nogen på vej - mange har sagt til os at det sikkert bare er tænder, men det kan altså ikke tage fem mdr. at få tænder.. Det ligner ikke "headbanging" og han står ikke på alle fire og banker hovedet ind i sengegærdet.
Om dagen sover han 2*1½ time og er en glad og frisk bulder-dreng der "vælter" rundt i verden og undersøger alt. Han er dejlig, positiv og er på ingen måde bange for fremmede. Jeg ved ikke om det er en relevant oplysning, men August er vores andet barn og har en storesøster der er 17 mdr. ældre - hun sov først igennem da hun var omkring 20 mdr., så vi er helt klar på at børn ikke sover i et stræk fra 20-06.
Vi håber meget at du kan komme med et råd til hvordan vi kommer ud af denne elendighed - vi trænger virkelig til at sove!!
Med venlig hilsen
Ninna