Svar: Vil ikke spise grød - 5 mdr.
16. september 2011
Alder:
5 mdr.
Kære mad-mor
Så længe din datter er under 6 måneder, bør hun ikke få brød at gumle på. Der er gluten i brød og netop derfor er det grød af ris, majs, hirse, boghvede og quinoa der anbefales nu, fordi det er uden gluten.
Du må dog godt give hende f.eks. en gulerod at gumle lidt på, inden du giver hende skemad, hvis du fornemmer, at hun vil være glad for dette og hvis du tænker, at det kan fremme hendes lyst og interesse for at du så kommer med lidt på skeen.
Det er en rigtig god idé at følge en fast plan for dagen, hvor din datter tilbydes grød og grøntsager til faste tider. Dette fordi det er med til at påvirke hendes indre ur og give hende fornemmelsen for mæthed og sult. Men hvis hun slet ikke rigtig er kommet igang de sidste 4 uger, så kan du godt vælge at holde pause et par dage og så starte op igen. Du kan også vælge at du lige nu tilbyder hende skemad to gange dagligt - f.eks. frokost og aften, for at se om interessen, så vil komme.
Det vil være rigtig godt hvis du kunne følge en plan, hvor du skifter skemad ca. hver 3 dag, så hun får variation fra måltid til måltid, men hver 3 dag igen får det hun kender og har fået før. På den måde får du givet hende noget forskelligt og samtidig også givet hende noget kendt. Det er sådan, at børn naturligt skal smage maden mange gange, nogle gange 10 gange eller mere, før de har vænnet sig til smag og konsistens og vil acceptere det de får, og derfor er det vigtigt at du prøver til igen og igen og giver det tid.
Der er også undersøgelser der viser, at børn der får flaske ofte skal have flere smagsprøver end børn der er blevet ammet. Så tålmodighed er vigtigt:)
Du må gerne prøve at købe grød til din datter, for at se om hun vil have den færdiglavede grød. Det betyder ikke så meget lige nu om det er købt eller hjemmelavet, det vigtige er at hun begynder at spise og finder ud af, hvad det handler om. De færdiglavede grødprodukter giver ofte også mulighed for at lave meget lidt af gangen, så din oplevelse af at "hun spiser op" vil også være større og det er en god ting. Det er naturligt ekstra frustrerende, når man har stået og lavet en lækker grød og det meste så skal smides ud ...
Du må gerne give din datter grøntsagsmos - så hun får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Her må du også meget gerne lave mosen selv eller købe grøntsagsmos på glas. Det kunne tænkes, at hun måske er gladere for mos og det er helt okay - igen er det fint at hun stille og roligt kommer igang.
Havregrød og øllebrød indeholder gluten og tilbydes derfor først efter 6 måneders alderen. Når hun bliver 6 måneder, må du gerne prøve med disse grødtyper og her kan hun også få lidt ristede rugbrødsbjælker i hånden - opskrift finder du i min bog om børn og mad - dejligt at du har bestilt den :)
Planen jeg har sendt dig kan du stadig bruge - spring dog morgenmåltidet over og nøjes med grød til frokost og grøntsagsmos til aften lige nu.
Jeg håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke og rigtig god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske