Brev:
Vil ikke spise grød - 5 mdr.
16. september 2011
Alder:
5 mdr.
Vil ikke spise grød - 5 mdr.
Hej Helen,
Jeg begyndte at tilbyde vores datter på snart 6 måneder grød for 4 uger siden. Jeg har givet hende det næsten hver dag og prøver så vidt muligt at det bliver samme tidspunkt på dagen – når hun er stået op af hendes formiddagslur. Hun får som regel flaske inden hun sover sin formiddagslur og skulle derfor ikke være sulten og være frisk.
Men uanset hvad vil hun ikke rigtig spise grøden. Nogle gange har hun godt nok taget 6-7 skefulde, men ofte tager hun kun 1 skefuld. Jeg er tålmodig, åbner selv munden og siger aahhhh, og uhmmmm og prøver at holde fokus på maden. Hun kigger bare på mig, lukker bare munden i og efter noget tid bliver hun utålmodig og gider ikke mere.
Jeg har prøvet at sidde med hende på skødet og i en højstol, hvilket jeg synes er den nemmeste måde. Det gør ingen forskel for hvor meget hun spiser.
Jeg laver selv grøden og blander den med hjemmelavet frugtmos. Den første uges tid fik hun risgrød og derefter begyndte jeg at variere det. Nu får hun både ris-, majs- og hirsegrød med frugtmos af æble, pære eller banan.
Det er som om hun synes bedst om banan, men det kan jeg jo ikke give hende hver gang, når det er godt hun får forskellige smagsprøver. Og har også hørt det kan virke forstoppende. (Det har vi nu ikke haft problemer med indtil videre.)
Samtidig med grøden får hun vand af en lille kop og det går til gengæld rigtig godt.
Læste et andet brev om det samme problem, hvor du skriver at man skal blive ved og blot have tålmodighed. Er det også dit råd til mig? Én i min mødregruppe foreslog mig at holde en pause på 14 dage og så prøve igen og en anden at vi i stedet kunne tilbyde noget bondebrød (uden skorpe og kerne), som er søbet i noget modermælkserstatning. Jeg kan egentlig ikke se nogen grund til at holde pause og ville gerne hun også vil have grød.. Hvad synes du? Skal jeg bare blive ved med grød?
Og kan vi prøve med havregrød til morgenmad og grøntsagsmos til aften, når hun er 6 måneder, selvom hun ikke vil spise grød?
Sidst du skrev foreslog du følgende:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover måske lidt videre - prøv at give hende flasken i sengen, så hun får den med det samme og ikke når at vågne for meget op.
Morgen 7.30: Tilbydes evt. lidt grød - max ½ dl, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9.
Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos, igen max ½ dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, igen max ½ dl. Vand af kop
Flaske og puttes til natten 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
Skal vi stadig tage det udgangspunkt?
Har bestilt din nye bog om mad og glæder mig meget til at komme i gang med inspiration fra den :o)
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen mad-mor