Svar: Urolig søvn - 6 mdr.
16. september 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Nogle børn sover meget uroligt, de virrer med hovedet fra side til side, sparker med benene og slår ud med armene og vågner derfor også meget let, fordi de får vækket sig selv.
Det er, som du skriver, ofte en rigtig god idé at svøbe barnet. Man kan købe et svøb, men med den alder og udvikling din dreng har, så synes jeg faktisk I skal overveje om ikke en voksipose eller lignende kunne være en idé. Det at blive puttet i en pose, kan hjælpe ham til fysisk at holde sammen på sig selv og dermed hjælpe ham til mere fysisk ro. En voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu hedder alle sammen kan også bruges i barnevognen. I den originale voksipose er der huller så barnevognsselen kan bruges igennem, om det også er tilfældet i de andre modeller tør jeg ikke sige ...
Nogle vælger også at lade barnet sove med en større dyne - men da din dreng kun er 6 måneder og juniordyne først anbefales fra 1 års alderen, så er det nok ikke den bedste løsning for jer :)
Man kan også købe en sovepose til børn, det vil sige, hvor armene er fri, men hvor benene ligger i en pose og det kan nogle gange give en ro og samtidig også lære barnet at sove mindre og mindre svøbt ...
Nogle gange kan man også, med den alder din dreng har, forsøge slet ikke at svøbe ham, men i stedet lade ham prøve at skifte stilling om natten. Simpelthen lade ham bruge sig selv mere fysisk og hvis han så triller om på maven og finder ro der, så må han sove der - netop efter 6 måneders alderen falder risikoen for vuggedød, fordi barnet motorisk kan bruge sig selv mere bevidst og trille fra både mave til ryg og omvendt.
Så nogle gange skal man også lade barnet bruge sig selv, lade barnet spjætte og dreje på sig og selv finde en behagelig stilling, fordi barnet så efterfølgende sover bedre. Og med den alder din dreng har, kan det godt være irriterende for ham at være svøbt og at han derfor sover uroligt og vågner, fordi han netop har brug for at kunne skifte stiling....
I er nødt til at forsøge jer lidt frem og se hvad der kan virke hos jer :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske