Brev:
Opdragelse - forældreguide
16. september 2011
Alder:
5 år
Opdragelse - forældreguide
Kære Helen.
Jeg skriver til dig denne gang, fordi jeg vil høre, om du kan anbefale noget litteratur om opdragelse. Jeg plejer at være enig med dit børnesyn, og du har garanteret et godt overblik over, hvad der findes :)
Lige i øjeblikket synes jeg det er en stor udfordring at have et barn som stadig er i børnehave, men egentlig er en stor pige, som skal i skole næste år. Jeg synes pludselig der er så meget hun skal kunne før hun når dertil. Et eksempel er sådan noget med at sige ’tak’ og ’undskyld’. To ting hun virkelig hårdnakket nægter. Og jo mere jeg presser, desto mere nægter hun. Jeg kan se hun synes det er kejtet og akavet og det krymper sig også helt i mig på hendes vegne, men man KOMMER altså ikke ret langt, hvis man ikke lærer det på et tidspunkt…
Så jeg tænker på noget læsestof som inkluderer gode forslag til, hvordan man kan tackle den slags. Jeg har jo en lille ’rasmus modsat’ pige, og jeg kan egentlig rigtig godt lide, at hun ikke bare smækker hælene sammen og gør som jeg siger altid, men jeg kan bare se, at jo ældre hun bliver, desto heftigere bliver konflikterne. I tillæg er hun typen, som drejer om på hælen og går ind på sit værelse og lukker døren, hvis hun er blevet rigtig ked af det i en konflikt. Og der kan man så høre det stakkels barn sidde og snøfte, det er hende meget magtpåliggende, at vi ikke ser hende blive ked af det.
Mon du kan anbefale en ’forældreguide’? Jeg tager gerne en masse konflikter og udfordringer, men det er så anstrengende, når man er usikker på, om man tackler dem rigtigt.
God weekend!
Med venlig hilsen
mor