Svar: Vågen 1-2 timer om natten
16. september 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Der kan være flere årsager til at jeres dreng vågnre om natten og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
For det første er det vigtigt at han får den mængde mad og mælk om dagen, som han har behov for og det vil være rigtig godt at du forsøger at køre en helt fast rytme her. Det vil sige et fast stå op tidspunkt og et fast tidspunkt han bliver puttet på til natten. Det betyder også faste spisetider for både skemad og mælk og faste vågne og aktive perioder.
Gennemsnitligt vil børn på din drengs alder ofte begynde at kunne nøjes med to lure dagligt, - en kort formiddagslur og en længere middagslur. De vil ofte sove ca 14 ½ time i døgnet og det kan være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 3 ½ time samlet om dagen. Nogle børn sover mere om dagen, men vil så ofte sove en kortere nattesøvn og det kan faktisk hos jer godt spille ind.
Du fortæller jo at han ofte sover fra kl 20-06/07 - altså 10 ½-11 timer om natten og ofte også sover 4-5 timer i løbet af dagen. Det er måske forklaringen på, hvorfor han vågner om natten og kan være vågen i en time ...
En anden forklaring kan være at han nogle dage sover 3 lure og denne sidste lur vil ofte også kunne påvirke nattesøvnen, så han begynder at vågne mere om natten. Så en rytme med to lure dagligt, vil være rigtig godt at arbejde på nu.
Hans alder og udvikling spiller også ind. Det er naturligt at han drømmer mere, alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten, når han sover og børn i denne alder drømmer meget. Dertil kommer at han motorisk også vil være rigtig godt igang og godt kan trille omkring, men stadig ikke rette på sig selv under søvnen. Han kan derfor godt have behov for hjælp til stillingsskift om natten, brug for at du lige hjælper ham om på den anden side, får dynen på, bliver puttet og kærtegnet.
Måden han falder i søvn på har noget at sige, det er f.eks. vigtigt at han får flaske med mælk når han skal sove og at dette indgår som en fast del af hans putteritual, men det er vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken i munden. Det er vigtigt at han lige når at registrere hvor han bliver lagt, når han skal sove, så han forbinder sin seng med det sted, hvor han falder i søvn.
Det er på samme måde vigtigt, at du ikke kommer en sut i munden på ham eller giver ham flaske flere gang om natten, når han vågner og sover uroligt. Men at du prøver at hjælpe ham videre i søvnen med dine kærtegn, beroligende ord, nærhed osv.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (vitaminer), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - sover her måske en time 60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor sent formiddagsluren ligger, sover et par timer gerne 2 ½ time
Eftermiddag 16: Flaske og evt lidt frugtmos, frisk frugt i hånden
Powernappen, dagens 3 lur begynder at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder betyder at han kan sove 5-6 timer uden at få mælk - f.eks. fra midnat og til næste morgen tidlig.
Men det betyder samtidig, at han godt kan vågne og have brug for dine beroligende hænder, brug for hjælp til at skifte stillling om natten.
Nogle gange er det en god løsning for både forældre og barn, at koble tremmesengen til forældresengen og fjerne tremmerne fra den side, der støder op mod forældrenes seng. Ved at koble de to senge på denne måde, så får du mulighed for at lægge en beroligende hånd over på jeres dreng, så han kan mærke at du er der, samtidig med at han holdes sovende i sin egen seng og dermed også lærer at det er i egen seng, han skal sove :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre og måske har en idé om, hvad der gør sig gældende hos jer. Hvis man ved, hvad der sker, så er det også lettere at handle og også lettere at forstå og acceptere at ens barn sover uroligt :)
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske