Svar: Vågen mange gange
15. september 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Susie
Det er vigtigt at du giver din datter ekstra nærhed og fysisk kontakt i øjeblikket. Det at hun er adskilt fra dig om dagen er hårdt for hende. Det er særlig hårdt nu, fordi hun fornemmer at det er "for altid" - det er ikke bare en ny oplevelse, som varer et par dage, det er ikke spændende, det er hverdag for hende, at skulle være adskilt fra dig og skulle være i vuggestue og det er hårdt.
Hun er stadig så lille at hun ikke ved hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun forstår ikke at du er på værelset ved siden af eller er i stuen, når du er ude af syne, så tror hun at hun er alene, at du har forladt hende. Hun ved heller ikke hvornår du kommer tilbage, hun kan ikke forholde sig til tid og kan derfor ikke forholde sig til om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer. Når du er væk, så føler hun sig helt alene og forladt.
Samtidig med at hun nu skal vænne sig til at være i vuggestue og adskilt fra dig om dagen, så er hun motorisk også rigtig godt igang. Hun er begyndt at rejse sig ved tingene og begynder at gå mere rundt på egen hånd - hun lyder jo faktisk til at være ret fremmelig på dette punkt :) - og det at hun nu øver sig i på den måde motorisk at bevæge sig væk fra dig, betyder også at hun lige nu har ekstra meget brug for dig.
Børn kan ikke adskille sig fra os forældre, hvis ikke de er tilknyttet og det betyder at hun naturligt vil være ekstra klyngende og have ekstra meget behov for at mærke at du stadig er der for hende 100 %. Det betyder at hun naturligt vil være i en separation-gentilnærmelsesfase lige nu, hvor hun på den ene side søger dig ekstra meget og på den anden side skubber dig væk, fordi hun vil selv.
Derfor er det også naturligt at hun lige nu søger brystet ekstra meget og prostestere voldsomt, når du forsøger at tage det fra hende. Og det er vigtigt at du prøver at vise hende, at du stadig er der, beroliger, betrygger, putter med hende osv. uden at du giver hende brystet hver gang. Det kan være rigtig godt at du lige nu prioriterer at "give hende mor", hvilket ikke er det samme som brystet - i stedet for at kræve at far skal kunne tage over lige nu ...
Og så skal hun naturligvis have mad og væske nok dagen igennem, for at du kan være sikker på at hun kan undvære brystet om natten. Og det er her vigtigt at I forsøger at følge en helt fast dagsplan, hvori det også vil være rigtig godt at I indføre en godnatgrød, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsager, kød, fisk, hårdkogt æg osv. Eller tilbydes varm mad til frokost, vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Før aftensmad 17: Evt. en tallerken med lidt grønt - agurk, tomat, avokado, rød peberfrugt, majs eller lignende.
Aften 18: Familiemad, udgangspunktet er den mad I andre spiser, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, frikadeller, lasagne, risretter, - der skal være kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs, pasta, ris, - mad som smager af noget og der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød ca 19.30 - det kan være f.eks. en havregrød eller en flerkornsgrød, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 20
Sen aften eller meget tidlig morgen - ammes x 1.
Som du kan se skal der mange måltider ind i løbet af dagen og det er vigtigt at du sikrer hendes behov for mad og væske, før du kræver at hun helt kan undvære det om natten. Når du er sikker på at hun får, hvad hun har behov for, så er det fint at du kun ammer hende 2 gange - og derudover skal hun så beroliges med din nærhed, dine kærtegn osv. så hun stadig mærker at du er der for hende, at du ikke har forladt hende, at hun ikke er alene :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske