Brev:
Vågen mange gange
15. september 2011
Alder:
10 mdr.
Vågen mange gange
Kære Helen
Min dejlige datter er 10 måneder, men vågner rigtig mange gange om natten og nu trænger vi altså til noget sammenhængende søvn!
Hun startede i vuggestue for 1½ måned siden. Det går rigtig fint og hun trives og er glad for at komme derhen. Hun er en rigtig dygtig pige, der har taget sine første skridt og øver sig i at gå selv.
Hun sover 2 gange om dagen, formiddag ca 45 min. og eftermiddag 1½ time.
Hun spiser selv og meget. Hun er en stor pige på 82 cm og 10½ kg. Vi giver hende grød inden sengeting. Jeg ammer fortsat, men kun om natten, når hun skal sove, sen aften og når hun vågner om morgenen.
De første 4 måneder sov hun 7-8 timer i træk om natten - luksus, men så begyndte hun at vågne ca. hver 3-4-5 time. Hun har sovet i sin egen seng.
Da hun var ca. 6 måneder fik jeg ondt i ryggen og kunne ikke løfte hende fra hendes babyseng og hun kom over i dobbeltsengen og sove. Derefter vågnede hun tier og tier for at amme og bare ligge og sutte. Hun vil ikke tage en sut om natten, men synes, den er spændende om dagen.
Jeg blev for en måned siden rigtig træt af sutteriet og besluttede, at nu skulle hun over i sin seng, når hun var færdig med at amme. Første nat jeg tog hende fra, skreg hun 5 kvarter og sov derefter 5 timer i træk. De næste dage skreg hun mindre, men vågnede fortsat mange gange, hvor vi så kunne få hende til at sove videre med en hånd på hende og ssh ssh. Det gik den rigtige retning, men efter 2 uger begyndte det at gå dårligere - uden grund. Jeg var dog nervøs for om hun var sulten og begyndte at amme lidt før om morgenen.
Hun vil nu ammes igen og igen også selvom jeg ikke har særlig meget mælk. Hun skriger og kæmper til hun bliver lagt til. Hun vågner nu mange gange i løbet af aften/nat igen.
Hvis min mand tager hende om morgenen, giver hun udtryk for utilfredshed indtil jeg kommer op igen. Og jeg får ikke sovet, når jeg kan høre hende.
Jeg har læst din "sovebog" men synes ikke rigtig, jeg kunne bruge det så meget. Jeg har forsøgt at gøre det besværligt at amme ved at sætte min finger ned, men hun er ligeglad.
Gode råd modtages gerne.
Bedste hilsner
Susie