Brev:
Projekt af med bleen
15. september 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Projekt af med bleen
Hej Helen,
Vores datter Maja er nu 3 år og 2 mdr. og vi syntes at det ville være dejligt, hvis hun snart kom af med bleen, men hun viser ingen tegn på interesse herom.
Planen var at hun i sommer skulle løbe rundt uden ble, men vejret var ikke rigtig til det.
Nogle gange syntes hun at det er sjovt at sidde på toilettet, men det er sjældent at hun tisser der. Der er sket et par gange efter hun er kommet i børnehave.
Hun gider heller ikke at få skiftet ble (vil hellere bare lege videre) og hun er faktisk så lidt interesseret i det, at hun ikke fortæller når hun har lavet stort og endda siger nej når vi spørger hende, selvom vi tydelig kan lugte at det er sket.
På det sidste har vi indført et belønningssystem, hvor vi får et kryds hvis hun fortæller når hun har lavet stort og ved 5 krydser falder der så et eller andet lækkert af. Det har hjulpet lidt på det.
Hun er også meget ked af at lave stort andre steder og holder sig derfor hele dagen i børnehaven og kommer så af med det derhjemme. Hvis det ender med at hun ikke kan holde sig når hun er i børnehaven eller vi er ude og købe ind, så bliver hun meget ulykkelig og vil hjem med det samme.
Vi prøver at forklare hende, at det er naturligt og ok og det ikke er noget af være ked af.
Vi håber, at du har nogle gode råd til hvordan vi får startet projekt "af med bleen" på en god måde eller om vi skal vente til hun viser tegn på at være mere klar?
Hilsen Rikke