Svar: Prøve at få mit barn til at sove igennem om natten
14. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Karina
Sygdom kan ødelægge alle gode søvnvaner, men behøver ikke gøre det. Det afhænger helt af, hvordan man som forældre reagerer på at ens barn er syg:)
Det er helt naturligt at din dreng når han er syg, kan have ekstra brug for brystet - men det er ikke ensbetydende med at du så skal lade ham ligge ved brystet og die hele natten igennem. Er der etableret gode vaner, hvor han kan sove uden brystet om natten, vil det være uhensigtmæssigt at man fuldstændig ændrer på disse fordi han er syg. Der er forskel på om man ammer ham et par ekstra gange, lader ham få ekstra meget nærhed, fysisk kontakt osv. eller om man lader ham styre det hele fuldstændig selv.
Har man gode vaner at bygge på, vil det ofte også være lettere at komme tilbage igen, selvom man har ændret lidt på rutinerne, fordi barnet har været syg.
Det er en forudsætning, for at kunne sove hele natten, at barnet får mælk og mad nok i løbet af dagen. Hvis ikke din dreng tilbydes mad, væske og mælk nok i dagtimerne, vil han naturligt søge det om natten. Det er vigtigt at du om dagen følger en fast plan og den kunne se således ud (har sendt dig en plan før, men gentager lige :)):
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Powernapper ikke og forsøges undvære amning om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Mere og mere udgangspunkt i familiemaden, det kan være ris med sovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. Mad der smager af noget og mere mad med bid. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se så indgår der fire amninger i døgnet i denne plan og de ligger hensigtsmæssigt i forhold til at få mere skemad i din dreng - netop for at sikre at han får både mad og mælk nok, for at kunne undvære om natten.
Det er helt korrekt at man skal begynde med den mindst indgribende handling, når man vil have sit barn til at sove igennem om natten. Det er vigtigt at man minimere alle de ting man gør, så barnet er i stand til at komme videre i søvnen - gerne bare med lidt kærtegn eller beroligende ord som "shh-shh" eller "såå-såå" og mærke at man er der.
Jeg er ikke enig i at man skal give sutten hver time - det er ikke "en lille indgriben", da det kan gøre, at barnet begynder at vågne hver time, for at få sin sut. Det kan give en ny dårlig vane.
Jeg er helt enig i at man skal forsøge ikke at tænde lys, og holde aktiviteterne på et minimum, så barnet lærer at det er om dagen man er aktive og om natten at man sover.
Om man skal give barnet vand .. tja, det kan nogle gange være en hjælp for især fædre, hvis de kan give lidt vand og som mor kan du da også prøve. Men hvis barnet har fået mad og mælk som beskrevet i planen jeg sender, så burde det ikke være nødvendigt med vand. Nogle gange er det dog en god idé netop fordi man som forældre, føler sig sikker på at barnet ikke tørster ... :)
Jeg ved godt at nogle forældre har stor glæde af at lade barnet sove i barnevogn om natten, men at flytte barnet fra seng og over i barnevogn - hvorfor egentlig? Hvis barnet har brug for nærhed og fysisk kontakt om natten, så kunne man i stedet vælge at flytte tremmesengen op ved siden af mors side af sengen og fjerne tremmerne fra den side. På den måde kan du stadig berolige din dreng med din hånd, du kan blive liggende i din seng og han kan blive liggende i sin. Han kan beroliges, mærke at du er der og samtidig lære at være i sin seng. Man kan også købe brio bedrockers, eller montere hjul under tremmesengen, hvis man gerne vil have mulighed for at trille sengen lidt med barnet i .... men som udgangspunkt er det jo godt, hvis man kan lære barnet at sove uden at være i bevægelse ... :)
Hvis man gerne vil bruge barnevognen om natten og synes det fungerer godt, så skal man være opmærksom på at der stadig skal bruges barnevognssele, så barnet ikke kan falde ud af sin vogn. Og det er et eller andet sted også vigtigt, at barnet om natten har mulighed for at skifte stilling - netop for også at sove godt. De fleste børn vil naturligt i din drengs alder, nyde at kunne trille lidt omkring, trille om på maven og måske sove videre der og det skal han have lov til. At spænde ham fast i en sele om natten, kan naturligt gøre, at han så sover mere uroligt, fordi han frustreres over ikke at kunne røre sig så meget ...:)
Og ja - det er rigtigt at natten skal være kedelig for barnet. Det er om natten vi sover og om dagen vi er aktive og snakker, pludrer og har det sjovt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske