Svar: Vi vugger stadig...
14. september 2011
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Det indre ur på virkes af flere og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores indre rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Ligesom det er godt at trække gardinerne fra, lade lyset komme ind, når det er tid til at vågne.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne. Og aktiviteter gør os samtidig også trætte. Det er vigtigt at vi bruger os selv både motorisk og mentalt, så vi bliver trætte og klar til at sove.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det er f.eks. en god idé ikke at give noget som indeholder større mængder sukker, men i stedet se på protein og fiberindholdet og også meget gerne give det man kalder for tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det hele hænger sammen og i takt med at jeres dreng bliver ældre, vil I naturligvis kunne give ham mere varieret mad, I vil kunne arbejde mere og mere på en fast rytme og vil også kunne aktivere ham mere - men stadig er det meget vigtigt at I allerede nu forsøger at følge den plan jeg har sendt jer. Det er den der på sigt skal hjælpe jer, sørge for at jeres drengs indre rytme fungerer og passer til jeres ryme.
Det er meget vigtigt at I sørger for at han vågne perioder er aktive perioder og hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt. Det er vigtigt at I triller med ham, drejer ham rundt, cykler med benene, - tumler med ham. Jo mere jo bedre. Det er også vigtigt at I synger sange for ham, hvor I bruger fagter, så han kan forsøge at efterligne jer, det er vigtigt at I pludre med ham i dialog, hvor han lytter, efterligner, prøver og lærer.
Det kan være en god idé at sætte ham op i barnevognen. Han er sandsynligvis ikke helt stærk nok i ryggen til at sidde i vognen endnu, men mon ikke der er ryglæn i barnevognen - sæt ham op af det. Lad ham halvt ligge / halvt sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, se på ting I kører forbi og lad ham så falde i søvn der, imens I kører. Det kan være en måde at få stimuleret ham godt på og samtidig også få ham til at sove uden at være i favn og også få ham til at sove videre, når han først er faldet i søvn. og det kan sagtens tænkes at I en overgang, skal gå en rigtig lang tur med ham midt på dagen, så hans indre ur netop på denne måde også påvirkes til at sove mere.
I skal være opmærksomme på at når han gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt og har brug for at blive puttet til lur. Men i stedet fordi han keder sig og derfor er det vigtigt at I ikke putter ham hele tiden, men i stedet prøver at aktivere ham mere. I skal se dagen inddelt i vågne og aktive perioder og perioder hvor han skal sove. Og det er vigtigt at han får sin mad, mælk og aktiviteter og søvn hensigtmæssigt fordelt over døgnet. Det er vigtigt at han ikke "slatsover hele dagen igennem". Det kan være forklaringen på at han vågner efter 20-30 minutter, at han er lullet for eget til ro for tidligt og at han således egentlig skulle have været aktiveret i den 1/2 time og så først puttet derefter - for så at kunne sove.
At jeres dreng er traumatiseret ... det vil jeg ikke umiddelbart tror, men jeg kan naturligvis ikke udelukke, at han kan have dårlige søvnvaner, hvis han har haft meget ondt og har forbundet det at skulle sove med noget ubehageligt. Det er ikke en god erfaring at have med sig og børn med kroniske øreproblemer, vil f.eks. ofte sove dårligt, også selvom de har fået lagt dræn og er erklæret raske, simpelthen fordi deres krop husker. Om han kan have ondt nu - hvis I mistænker det, så skal han undersøges ...
Sommertid og vintertid plejer normalt ikke at give større problemer, netop fordi det er vigtigt at holde fast i rytmen, som man plejer at have. Det kan være nødvendigt at justere lidt ind et par dage, så barnet ikke får mad 1 time forskudt, af hvad det plejer, men hvis I sørger for at holde en nogenlunde fast rytme dag for dag, så vil det være rigtig fint og det vil hjælpe jer igennem når vi skifter mellem sommer og vintertid.
I må godt øge hans indtag af skemad lidt, så han nu får 3 måltider dagligt, hvis I skønner at det kan hjælpe på en bedre rytme. Det vil sige, at han så kan få morgenmad, frokost og aftensmad og derudover stadig blive ammet som han plejer. Han skal have skemad når han vågner og mælk inden han skal sove.
I kan også overveje om I vil forsøge at give ham flaske, for at se om han bedre kan falde til ro med dette. Flasken har den fordel, at far kan give den og mor kan få lidt ro - men det kan også være en fordel, at han måske kan få den i barnevognen eller i sin seng, hvor I nu ønsker han skal sove. På den måde undgår i det skift der er mellem favn og seng, hvor han lige nu meget let vågner op og ikke vil sove mere. Der kan være udmalket modermælk i flasken, der kan også være modermælkserstatning, som kan mætte lidt mere og derfor også have en god effekt hos jer ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :) God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske