Brev:
Vi vugger stadig...
14. september 2011
Alder:
5 mdr.
Vi vugger stadig...
Kære Helen
Tak for dit svar. Havde det dog bare været så nemt som dine gode forslag lægger op til!
1) Slee-bee posen virkede ellers så oplagt, men den er desværre ikke en løsning for os. Den lille udbryderkonge vil bestemt ikke blive i posen. Inden vi ser os om har han moslet sig ud af den og ligger på tværs i sengen... Det gør heller ingen forskel at svøbe ham i dynen eller et tæppe fordi han bliver sur når han ikke har armene fri... (og armene skal holdes væk fra hovedet for hvis han gnider sig i øjnene er det som om han bliver endnu mere ked af det)
2) Det med at lade ham falde halvt i søvn ved mit bryst for derefter at lægge ham over i sengen kan heller ikke lade sig gøre, da han kun meget sjældent falder i søvn når han spiser (undtagen om natten) for det meste kvikker han ligefrem op efter at have fået mad...
Det lader til at han har utrolig svært ved at give slip. Både dag og aften. Selv når vi vugger ham er han meget utilfreds og stritter imod. Det sker flere gange at han falder i søvn i vores arme, for så at vågne et halvt minut senere og brokke sig igen. Når vi skal lægge ham i hans seng skal vi være 100% sikker på at han sover, ellers vågner han og bliver sur. For mig at se kan det derfor ikke lade sig gøre gradvist at vænne ham fra at blive vugget - og det er jo heller ikke fordi det med at vugge er en fantastisk løsning, når han nu stadig stritter så meget imod...
Når vi så endelig har fået ham til at sove vågner han efter ca. 45 min. (hans søvncyklus) og synes selv han er frisk. Det er han bare ikke, så snart jeg tager ham op i armene og vugger, så kører øjnene rundt i hovedet på ham og han falder i søvn igen. Men han sover meget let de første 20-30 min og først herefter kan vi lægge ham i seng igen... Kan man komme over denne opvågning??? Jeg har prøvet at være på forkant og stå inde hos ham et par minutter inden jeg ved at han vågner for at se om jeg kan hjælpe ham videre ved at lægge en hånd på ham eller ae ham over øjnene... Men han vågner alligevel...
Kære Helen, har du flere gode forslag til hvordan vi kan hjælpe ham til at give slip og falde roligt i søvn??
Er det muligt at han kan være traumatiseret af at være blevet holdt fast for at lægerne kunne give ham ilt nogle timer efter han blev født og flere gange i 3 dage derpår? Eller at han har ondt nogle steder efter fødslen? Vi tænker jo mange tanker for at finde svar, når det har stået på sådan her så lang tid vi kan huske...
En anden udfordring jeg ser komme er når vi går fra sommertid til vintertid og skal stille uret tilbage. Som det er nu vågner han som regel ved 5-tiden. Indtil nu er det lykkedes for os at tage ham ind til os i sengen, amme ham der hvor han så er faldet i søvn igen. Dette kan ikke længere lade sig gøre. Jeg forudser desuden at hans indre ur ikke følger vores ur, når vi stiller det en time tilbage - dvs. han vil begynde at vågne kl. 4! hvordan kan vi få det skubbet, gerne et par timer, når han nu ikke længere falder i søvn ved at blive ammet i vores seng???
Hilsen de fortvivlede forældre...