Svar: Søvn i vuggestuen
14. september 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Maria
Som udgangspunkt er det en god idé at jeres dreng forholdsvist hurtigt lærer at være i vuggestuen i længere tid. Hvis han de første par uger, bliver hentet efter kun 2 timer, så vil han naturligt opleve, at det er sådan at være i vuggestue ...
Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid. Han ved ikke hvor I går hen og ved ikke, hvornår I er tilbage. Han opfatter tid ud fra det der sker i vuggestuen og det betyder at han naturligt vil opleve, at I kommer og henter ham, når han har spist frokost, - hvis det er det I altid gør. At hente ham efter kun et par timer, kan derfor gøre at han sidder og spejde efter jer, forventer at I hurtigt kommer ind af døren og derfor har svært ved at slappe af og affinde sig med at være hvor han er, svært ved at tage del i hverdagen. Derfor kan det være en god idé at han forholdsvist hurtigt oplever både at spise og at sove i vuggestuen.
Det betyder ikke at han skal have meget lange dage i vuggestuen, I må stadig gerne aflevere ham lidt senere og også hente ham lidt tidligere - men det er vigtigt at han oplever en hverdag i vuggestuen og oplever et forløb i løbet af dagen. At blive afleveret kl 9 og hentet kl 14 synes jeg lyder meget fint.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og stille og roligt altså trives med at sove en længere middagslur på 2-3 timer og det vil jeres dreng naturligt også nå til. Men det er sådan, at lige når han starter vuggestue, så vil han naturligt blive ekstra træt og kan have brug for at sove mere, fordi han skal kapere og tage alle nye indtryk til sig og det er vigtigt at der er ro til og mulighed for, at han kan sove lidt ekstra, hvis han i starten har behov for det.
I takt med at jeres hverdagen starter rigtigt, så vil han sandsynligvis også skulle tidligere op, skulle vækkes om morgenen og derfor vil han også kunne sove sine lure tidligere end nu. Men lige nu er det helt naturligt, at han ikke kan sove formiddagslur helt så tidligt, som de andre og han skal naturligvis først puttes, når han er klar.
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes når de sover, men skal have lov til at sove det de viser behov for - men netop under indkøring i vuggestue, skal man naturligvis forsøge at finde balancen mellem at sikre barnet søvn nok og samtidig også få en rytme kørt ind, så barnet naturligt er vågen, leger og er aktiv sammen med de andre børn og sover når de sover. Så man ikke har et barn der sover dagen væk og begynder at være mere vågen hjemme, om aftenen eller om natten. Det kan være nødvendigt at hjælpe barnet ind i en rytme, som på sigt er god for både barn, forældre og pædagoger.
Det betyder en rytme, hvor barnet sover en kort formiddagslur, gerne 30-45 minutter og så sover en længere middagslur, gerne på et par timer. Det vil nemlig være hensigtmæssigt på sigt, at formiddagsluren er den korte lur, fordi det er den der trappes ud stille og roligt og erstattes af en længere middagslur i stedet. Så i takt med at barnet sover kort lur om formiddagen, vil barnet ofte også begynde at protestere over at blive puttet der, vil ikke kunne sove og formiddagsluren springes så stille og roligt over og middagsluren bliver længere.
Jeg synes jeres dreng skal have lov til lige nu at sove to lure dagligt og gerne en kort formiddagslur og en længere middagslur og det er som I skriver, vigtigt at han får lov til at sove ekstra i øjeblikket, netop fordi han også skal bearbejde alt det nye han oplever og det gør han under søvn. Derfor må han gerne sove forskudt for de andre børn og må gerne sove længere end de lige umiddelbart gør nu! Og ja - han skal bestemt ikke bøde for at de er travle og stressede i vuggestuen. Han skal have sin søvn og hverdagen skal fungerer - han skal have sit behov dækket, men samtidig skal man også prøve at finde en rytme, som gavner alle på sigt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske