Svar: Middagslur - dreng på 2 år, 5 mdr.
14. september 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære sovetrynens mor
Gennemsnitligt vil børn i 2 års alderen sove 13 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 1 ½ time til middag og sover 11 ½ time om natten. Det kan også sagtens være sådan, at barnet sover en længere middagslur og så en kortere nattesøvn - men samlet set, vil de fleste børn have brug for 13 timers søvn i døgnet i den alder.
I 3 års alderen sover banet gennemsnitligt 12 timers søvn i døgnet og de fleste børn vil ofte stadig have brug for en middagslur. Det bliver dog en kortere lur, ofte varer den måske 1 times tid og de sover så 11 timer om natten. Og stille og roligt kan middagsluren så helt springes over og barnet begynder at sove 12 timer i stræk om natten i stedet.
Når der er tale om et gennemsnit, så betyder det at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Og man skal naturligt være fleksibel. Og ja - der er naturligvis børn der springer middagsluren over inden de er 2 år, der er også børn som stadig har brug for middagslur selvom de er blevet 4 år - og det er okay.
Du skal naturligvis være opmærksom på om der kan være en fysiologisk årsag til at din dreng kan sove så meget om dagen. Kan han f.eks. have astma eller andet, der gør at han mangler energi og derfor bliver ekstra træt. Det er slet ikke sikkert, det kan også bare være at han har et godt sovehjerte og det må han som sagt gerne have.
Det er meget fint, at I holder fast i at han sover ca 2 timers middagslur og sover som han viser behov for om natten - det lyder som en god rytme og det lyder også som om at han trives rigtig godt. Din bekymring lyder til at gå mere på, at han sover anderledes end de andre - men det må han gerne, det er stadig helt fint, hvis han sover ca. 13 timer i døgnet og virker til at trives :) Virker han træt, uoplagt, ked af det, mangler overskud osv. selvom han sover som han viser behov for - ja så skulle du måske lige få lægen til at undersøge ham og høre om lægen kan finde en forklaring på, hvorfor din dreng gerne vil sove meget.
Jeg nævner det, fordi jeg har været ude hos en dreng, som i en alder af 1 ½ år sov 5-6 timer om dagen og 10-11 timer om natten og det viste sig faktisk at han havde en astma som ikke var rigtigt behandlet ...
Hvis jeg lige regner sammen, så sover din dreng ofte fra kl 20 til 06. Altså ca 10 timers nattesøvn og skal han samlet have 13 timers søvn i døgnet, så skal han altså sove ca 3 timer til middag ... så der kan hos jer sagtens være tale om et helt reelt behov, men jeg håber mine tanker kan hjælpe lidt på vej.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske