Svar: Den slemme dyne
14. september 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Jamen dog - sikken lille filur...
Man kan ofte købe natdragter med fødder i Bilka, Kvickly osv. og ofte op i str. 90, svarende til 2 år. I butik tresøstre.dk som du finder her på siden (se under ting og sager), kan du også købe natdragter med fødder i str. 90. Også Babysam og Kære Børn kan have nogle du kan prøve, bla. mærket Pippi, som jeg mener laver natdragter med fødder helt op i str. 98-104, svarende til str. 3-4 år. Det er et forsøg værd.
Men ellers er det en god idé at give hende et par strømper på og det vil være en rigtig god idé at vælge strømper uden elastikkant foroven, så de ikke strammer ind om ankel/læg, men stadig luner.
Du kan også overveje at bruge et par dun-sko, af den slags, som man også bruger til flyverdragten, hvis du vil være sikker på at holde hendes fødder varme og så kan det være en god idé at bruge nattøj med uld, fordi det varmer hende lidt ekstra.
En dyne eller tæppe kan måske accepteres ved at I i første omgang, kun giver hende det på der, hvor hun accepterer det. Det vil sige, at hvis hun acceptere at have lidt tæppe på overkroppen, men vil have benene og fødderne fri, så start med det og i takt med at hun så vænner sig til det, så giv hende mere og mere tæppe på.
Derudover vil jeg også lige sige, at I naturligvis skal være opmærksomme på om jeres datter generelt har svært ved at kapere berøring. Hvordan har hun det med kærtegn, med at få tøj på? Bliver hun generet af dette? Protesterer hun? Irriterer syninger, vaskemærker osv. hende?
Jeg spørger fordi nogle børn har det man kalder for taktil skyhed, det betyder at de overreagerer på berøring. De bryder sig generelt ikke om tøj, protesterer over klistrede og våde fingre, vil ikke nusses og kærtegnes blidt - men vil hellere tumle mere voldsomt og berøres med dybe tryk. En ergo- eller fysioterapeut kan hjælpe med dette og lave specielle øvelser for barnet og nogle børn kan også have glæde af en speciel dyne, det der hedder en kugledyne. De er dog ret dyre, selvom de kan lejes og det kan være en god idé at I lige undersøger om jeres datter kan have problemer med en overfølsom berøringssans, før I evt forsøger med en sådan dyne.
Men nu har I lidt at gå videre med :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske