Brev:
Bud på dagsplan - mad, amning og søvn
13. september 2011
Alder:
7 mdr.
Bud på dagsplan - mad, amning og søvn
Hej Helen.
Jeg er nyt medlem men har længe fulgt med på sidelinjen :)
På forhånd undskyld for et langt brev, men har ik kunnet finde ud af at dele det op :(
Jeg fortæller dig lige om William og dernæst kommer det jeg vil have hjælp til.
William er 7 måneder og en uge gammel. Han er en rigtig glad og grinende baby. Han kan trille fra ryg til mave og han kan så småt sidde op selv og han vil også gerne frem men kan dog ikke. Han er en stor dreng på 12 kg og ca. 80 centimeter. Vi begyndte på skemad og kop da han var 5 mdr og det går rigtig fint nu. Vi var i Frankrig i 9 dage d. 21 august til d. 30 august.
Han har sovet mellem 1½ - 3 timer ad gangen da han var nyfødt og sov periodevis enten i sin lift eller vores seng indtil han var lidt over 3 måneder gammel. Han kom så over i sin egen seng og sov fint indtil han var ca. 4 måneder gammel hvor han fik sine første to tænder med en uges mellemrum og nu har han 6 tænder i alt.
Da han sov bedst om natten, sov han i sin egen seng inde på vores værelse i ca 3 timer ad gangen, hvor han så fik bryst og sov videre i egen seng. Men så kom tænderne og han begyndte at vågne op hver 1 - 2 time og han kom derfor så over i vores seng og sove fordi han sov bedre hos mig plus at jeg ikke kunne holde mig vågen når jeg sad op og ammede ham.
Det fungerede rigtig fint en lille måned, men han begyndte så at ligge og få mælk hele tiden i søvne, så derfor ville jeg gerne have ham til at sove for sig selv igen for ikke at gi ham dårlige vaner og for at han sku have appetit om dagen, da han begyndte ikke at ville have bryst eller skemad rigtigt om dagen, fordi han spiste så meget om natten. Dette mønster har jeg nu lavet om på ved hjælp af din bog omkring søvn, som jeg er meget glad for :)
William er vant til at blive ammet når han skal sove enten lur eller til natten og det har egentlig fungeret godt indtil nu. Oftest bliver han bare liggende på vores seng og sover videre da det har været nemmest. Jeg kan også godt putte ham ved at få ham til at sove i mine arme (med eller uden bryst) og så derefter lægge ham i egen seng eller barnevogn, eller ved at gå tur med ham.
Enkelte gange har jeg kunnet lægge ham, hvorefter hans selv faldt i søvn.
Pt sover han i sin tremmeseng hvor vi har taget siden af og sat bunden ned så den passer med vores seng, så han nærmest sover med mig stadigvæk selvom han sover i sin egen seng, da han så er nemmere at trøste om natten og han sover bedre hos mig.
Williams dagsrytme pt:
Vågner kl 7 - 7.45.
Grød og vand eller sødmælk af kop. (enten majsgrød eller risgrød med banan- el. pære- el. mangomos)
Ammes og sover derefter formiddagslur ca. 1½ - 2 timer efter vi er stået op. Han sover ca. 1 - 1½ time her som oftest.
Så får han grød eller grøntsagsmos ca. 1 time efter han er vågnet.
Når han viser træthedstegn bliver han ammet igen og derefter får han en eftermiddagslur på ca. 1 - 2 timer. Som regel ca. 3 timer efter han vågnede fra sin formiddagslur.
Engang imellem tager han en sen powernap, efterhånden sjældent.
Omkring kl 18.30 eller kl 19 får han Mos (kartoffel med grøntsager og evt kød eller fisk) og vand af kop.
Ammes kl 19.30 - 20 ca og sover derefter til natten.
Kl. 21 ca. vågner han og ammes.
Kl 24 ca. vågner han og ammes.
Kl. 6 ca.vågner han og ammes.
Så vågner han ellers rigtig mange gange indtil næste morgen, hvor jeg kan få ham til ro med eller uden bryst. Han vågner når det er værst en til to gange i timen, ellers ca. hver 2. time. For et par dage siden begyndte jeg at ville stoppe med at trøste ham med bryst om natten, da det ofte ik virkede som sult, og det går rimeligt.
Jeg ønsker at skære natamning væk da jeg ik vil have at han hele tiden vågner pga. brystet og også fordi jeg gerne vil have min kæreste skal kunne trøste ham når han vågner.
Når han vågner er det som oftest med gråd eller skrig og han ligger og møver og drejer sig fra side til side eller laver "flitsbue" i søvne. Han er blevet mere urolig når han sover synes jeg.
Mine spørgsmål er nu:
Hvordan kan det være at han vågner så mange gange om natten og kan jeg ændre på det, eller bliver det bedre med tiden?
- Jeg ved godt at man ik skal sammenligne, men de andre babyer i mødregruppen har bare sovet igennem siden de var ca 1 måned gammel og falder nemt i søvn af sig selv. De er godt nok flaskebørn men stadigvæk. Føler jeg gør et eller andet galt siden min William sover så dårligt og har virkelig prøvet mange ting for at få ham til at sove længere stræk. Han prøvet at afbryde amningen blandt andet så han ik faldt helt i søvn ved brystet og netop lige registrede hvor han lå inden han faldt helt hen, men det ændrer ingenting. Har prøvet at flytte ham på sit eget værelse, men det ændrede ik på hans søvn og jeg sov også dårligere pga af det.
Jeg er rendt lidt ind i et problem ang det at "amme ham i søvn". Især når han skal falde i søvn til sine lurer, så vågner han op lige i det jeg går væk fra sengen og ud af værelset og vil så ikke sove mere, og så rykkes hele dagen og han er slet ik så glad som normalt.
Jeg bor i lejlighed på 2 sal så kan ik bar lige trille ham udenfor til han sover. Vi har barnevogn på altanen som han sov ofte sov lure i til han var ca 4 måneder. Jeg kan godt lægge ham og så gå rundt med ham i lejligheden i barnevognen til han sover, men han brokker sig ofte rigtig meget inden han endelig falder i søvn.
Jeg ville rigtig gerne kunne lægge ham i sin seng eller barnevogn, hvorefter han så selv kunne falde i søvn. Er det muligt med hans alder nu og i så fald hvordan skal jeg bære mig ad?
Og så ville jeg rigtig gerne høre dit bud på en dagsplan for William i henhold til mad, amning og søvn?
Med venlig hilsen
Williams mor