Svar: Sove igennem natten
13. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og din beskrivelse af jeres dag - og velkommen til :)
Der skal ske lidt ændringer hos jer - din dreng skal have meget mere varieret mad og det er rigtig vigtigt at han nu får mad med mere bid og meget mere smag.
Det er også rigtig vigtigt at han får sit behov for mælk dækket over hele døgnet og det betyder at han lige nu bør få fire flaske og de fire flasker bør ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er altså helt normalt og helt forventeligt at din dreng stadig skal have to flasker om natten, det er netop vigtigt at flaskerne ligger sådan fordelt, fordi det giver plads til mere rigtig mad i maven om dagen.
Din dreng sover mange lure i løbet af dagen og det gør det naturligt lidt sværere at skabe en helt fast rytme med skemad og flaske og derefter ny lur. Men det kan forsøges og mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Puttes derefter til morgenlur
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop
Flaske og sover derefter næste lur
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Eftermiddag 14.30: tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden.
Får her igen en lille flaske og puttes så til eftermiddagslur som nu ca kl 15
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, det kan være kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se i denne plan er der lige nu 5 flasker og ikke fire, som jeg normalt anbefaler. Dette fordi din dreng sover så mange lure og fordi han lyder til umiddelbart at have behov for dette lige nu. Hans indtag af mælk bør ligge på ca 750ml over døgnet og derudover skal han som sagt, have meget mere rigtig mad, meget mere variation og mad med bid.
Det vil naturligt påvirke hans søvn og også hans humør, at I får en mere fast rytme indført om dagen og at han begynder at spise mere varieret, få meget mere grønt, kød og fisk. Det er vigtigt for at stabilisere hans humør :)
Du kan lave maden selv eller du kan købe grøntsagsmos færdig - det vigtigste lige nu er at du får ham igang og at I får ændret på rytmen, så der kommer meget mere ro på det hele :)
I takt med at han begynder at spise mere og spise anderledes vil hans søvnrytme højst sandsynligt også ændre sig og behovet for de 5 flasker bliver sat ned til 4 flasker, som han så kan fortsætte med lidt videre ... men de to flasker om natten - sen aften og tidlig morgen, dem vil han skulle have længe :) At sove igennem er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk - fra kl er 23.30 til 05 ... +/- :)
Håber ovenstående dagsplan giver dig noget at arbejde videre med, rigtig meget held og lykke med det - og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske