Svar: To børn og søvnproblemer
13. september 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Tenna
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din dreng er 6 ½ måned nu og det vil være en rigtig god idé, at du arbejder på en fast rytme i løbet af dagen. Det vil sige en fast rytme med flere måltider og faste måltider på faste tidspunkter, ligesom der også skal være faste tidspunkter for leg, aktivitet, søvn og hvile.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med to lure dagligt, men det kan godt være at din dreng har brug for at få en ekstra powernap om eftermiddagen og hvis det viser sig at være behovet, så er det helt fint. Det må han naturligvis gerne få.
Det vil også være rigtig godt at du nu giver ham grovere grødtyper, frugt i hånden og frugtmos, brødskorper i hånden, agurk osv. fordi det også stimulerer ham mentalt, så han får en mental træthed og dermed også bliver mere parat til at sove, når du putter ham.
Det vil være rigtig godt at du varierer hans indtag af grøntsager og nu begynder at give ham kød og fisk i grøntsagsmosen. Og udgangspunktet bliver mere og mere den mad som I andre spiser.
Og så vil det være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og bliver ammet inden han så skal sove igen. Det er vigtigt at han får både skemad og mælk nok i løbet af dagen, netop for at han ikke behøver søge brystet hele natten igennem - og du skal hjælpe ham med en sådan rytme.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt hånden at sutte på selv, gumle på og øve sig på. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 Tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, ammes
Sover evt. dagens 3. lur som ofte er en kort powernap. Om han har brug for denne afhænger af hvor lang og hvor sen en middagslur han har taget
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden at få mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem er at sove 5-6 timer uden mælk i denne alder :)
Du må gerne vække ham om morgenen, så du arbejde på at I får et fast stå op tidspunkt og et fast putte tidspunkt om aftenen. Lurerne og måltiderne om dagen kan naturligvis variere +/- ½ times tid, men det er vigtigt at du forsøger at følge den rytme, jeg har skitseret, hvis du vil have mere ro på :)
Med hensyn til storesøster, så reagerer hun naturligt på at have fået en lillebror og reagerer også på, at I lige nu har rigtig svært ved at få det hele til at hænge sammen. Jo mere ro I får på hverdagen, jo mere ro vil der sansynligvis også falde over hende :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske