Brev:
To børn og søvnproblemer
13. september 2011
Alder:
6 mdr.
To børn og søvnproblemer
Hej Helen.
Vi har søvnproblemer...:O)
Vi har en datter på 25 mdr og en søn på 6½ md.
Vores søn blev ammet fuldt ud til han var 5½ md og er nu oppe på at spise 2 halve måltider grød kl 9 og kl 16 ca (svinger stadig meget hvor meget han spiser). Han har aldrig sovet igennem. OG han sover kun 1½ time maks i løbet af dagen - kæmper for at få noget mere søvn til ham, har forsøgt gåture, sove hos mig, inde i egen seng - alt! intet har virket.
Vores datter sov godt inden bror ankom - fra 19- ca 5-6. Hun er meget ambivalent med brormand og både kysser ham og tramper på hans fingre etc.
Til at starte med sov hun fra hans gråd, men det har ændret sig.
Nu kan en aften/nat se sådan ud:
søs puttes kl 19 og sover.
kl 20 ca puttes bror og sover 1-2 timer hvorefter han vågner og skriger (går i flitsbue) - altså hvor vi ingenting kan gøre - forsøger amning, forsøger trøst, gå med ham i armene, går med ham i barnevogn indenfor - det kan vare ½-1time.
Det er forskelligt hvornår han spiser - som regl kl 18.30, så han falder ikke i søvn ved brystet. Han har aldrig ville have sutten.'
Så vågner søs og græder pga brors gråd. Nogle gange græder hun først når han er færdig - måske ligger hun og venter?
Her har vi forsøgt at ignorere, forsøgt at gå ind til hende - hun bliver i sengen, og vi har forsøgt skæld ud én gang(aldrig mere!!!) For det meste kan vi bare sige schhh og så putter hun sig igen. Nogen gange kommer hun op og får en knuser og så ned igen.
Og sådan fortsætter natten faktisk.
Nu med mindre gråd fra søn, fordi jeg flyver op og lægger ham til for at undgå at søs vågner - dog sjældent med held.
Jeg prøver at undgå, at han sutter for meget og tager brystet væk og putter ham, og det går som regl, men når så søs vågner lige efter, vækker hun også tit bror igen!!! En ond cirkel...
Så det kan være sådan op til 6-8 gange om natten.
Jeg synes, at det er et problem han spiser så meget om natten, da han jo hurtigt kommer op over de 6-8 måltider om dagen. Han vil også kun sjældent spise før kl 9-10 om formiddagen pga natten....
Hvad skal vi gøre med det natteroderi? Han er forresten blevet tjekket for væske i ørene, som søster havde, men der gik han fri!
Skal jeg indføre mere faste tidspunkter for mad om dagen, og så ikke gå så meget op i, at der skal være gået 3 timer?
Håber du kan hjælpe!!!
Venlig hilsen
Tenna