Svar: Nattesøvn - 12 mdr.
13. september 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at jeres datter aldrig har kunne sove igennem og som om ath un har været en del syg og med naturlig urolig nattesøvn til følge. Det betyder naturligt, at hun ikke har nogen positiv erfaring at trække på, det betyder at hun forbinder det at skulle sove for hende er forbundet med smerter og ubehag. Og det er rigtig vigtigt at I i første omgang arbejde på at lære hende, at det er okay at sove, at det er trygt, rart og godt.
Jeg kan ikke helt gennemskue om jeres datter falder i søvn i sin seng med flasken eller om hun sover uden at have flasken i munden. Hvis hun falder i søvn med sin flaske, er det vigtigt at I nu arbejder på at hun lige når at registrere at hun ligger i sin seng og at hun lærer at sove, uden at have noget i munden.
Jeg kan heller ikke ud af jeres brev se, om hun får flasken i jeres favn og derefter flyttes til sin seng - og hvis hun flyttes, om hun så flyttes vågen eller sovende. Det er her vigtigt, at I er opmærksomme på, at hun skal falde i søvn i sin seng og ikke i jeres favn, så hun er bevidst om at det er sengen hun er i. Hvis hun falder i søvn i jeres favn, vil hun naturligt søge jer igen og igen om natten, fordi hun forbinder jer med at skulle sove.
Hun har en alder lige nu, hvor hun naturligt har ekstra meget behov for tryghed og nærhed, - hun er sansynligvis begyndt at gå lidt rundt ved møblerne og øver sig på at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. For at kunne separere sig fra jer er hun nødt til at være fuldstændig tilknyttet og derfor vil hun naturligt lige nu være i en "separation-gentilnærmelses-fase", hvor hun på den ene side skubber jer væk og vil selv og på den anden side også klynger sig ekstra til jer. Hun har brug for at mærke at I er der for hende 100 % og dette behov viser sig ofte om aftenen og i løbet af natten.
Som jeg læser jeres brev, så sover hun trygt og godt videre, hvis hun om natten kommer ind til jer og det er således tydeligt trygheden hun søger og den hun skal have. I skal naturligvis fortsat sørge for at hun falder i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. I skal også forsøge at få hende til at sove videre i sengen, når og hvis hun vågner om natten - men hvis hun kun kan sove videre, hvis hun kommer ind til jer så synes jeg et eller andet sted, at hun skal have lov til at komme derind - lige nu. Prøv dog at få hende tilbage til egen seng igen i løbet af natten, når pladsen bliver for trang, når hun sover for uroligt, så læg hende tilbage og lade hende sove videre hos sig selv i egen seng.
Det kan gøre det lettere for jer på sigt at få hende til at sove videre i egen seng, når hun vågner om natten fordi hun begynder at fornemme at hun både falder i søvn og også vågner i egen seng. Hun får altså lidt fornemmelse for at en nat foregår i egen seng på eget værelse og vil sansynligvis ikke kunne huske at hun har været omkring jer en times tid eller to ...
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske