Svar: Mad galt i halsen
13. september 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Du må gerne begynde at give din datter små stykker af tomat og frugt, hvorpå der er skræl. Med den alder hun har nu, vil hun normalt godt kunne kapere dette og ikke have problemer med at det sætter sig fast i halsen :)
Gulerod er meget hårdt og det anbefales at hun fortsat får gulerodsstykker der er kogt let, så hun med sikkerhed kan tygge det. Får hun rå gulerod, så skal det være meget fint revet - det må hun gerne få, men med den alder hun har, vil hun stadig bedste optage næringen, hvis de er kogt.
Vitaminpiller bør knækkes i kvarte eller knuses til børn under 1 ½ år - eller som barnet nu er parat til, nogle vil stadig have svært ved at tygge en større multivitaminpille i 1 ½ års alderen. Der er naturligvis forskel på piller og på størrelse, nogle er runde og aflange kan lettere kile sig fast i halsen end andre, men stadig anbefales at man for en sikkerhedsskyld knuser piller til børn.
Popcorn anbefales ikke og det samme gælder peanuts og hele nødder. Aldersgrænsen lyder normalt på 1 ½ år, men jeg vil normalt være meget opmærksom på børn op til 3 års alderen. Fra min tid på intensiv afdeling, ved jeg hvor farligt det kan være for små børn at få peanuts galt i halsen.
Netop peanuts vil på grund af deres form, kunne kile sig fast mellem strubelåget og luftrøret og det betyder at der lukkes af for ilttilførslen. Det betyder samtidig at man ikke vil kunne blæse luft i barnet via næse-mund-metoden, men er nødt til at lave det der hedder en tracheostomi - som er et hul direkte ind i luftrøret, for at sikre barnet ilt. Jeg har oplevet "store" børn, det vil sige børn på 2, 3 og 4 år blive indlagt med en peanut siddende fastklemt og med hjerneskade til følge - og det bliver man naturligt påvirket af. Så peanuts og større nødder og lignende - det er no go! :)
Når det er sagt, så skal man dog også huske på, at det er meget sjældent at børn bliver kvalt i mad og at de som udgangspunkt vil tygge og synke deres mad. De vil også begynde at hoste, som en helt naturlig refleks, hvis maden kommer for langt tilbage i svælget og på den måde få det løsnet og klarer således tingene selv, ligesom vi andre gør :)
Det er rigtigt, at hvis det går galt og barnet ikke selv kan klare det, så skal man naturligvis gribe ind som forældre. Det kan være nødvendigt med førstehjælp.
Til børn under et år, vil det være vigtigt at få fjernet maden, der kan være i munden. Derefter lægges barnet på ens underarm og der gives fem dunk imellem barnets skulderblade. Dette skulle gerne løsne den mad, som har sat sig fast, og vejrtrækningen gå i gang.
Hvis barnet er over 1 år, så holdes barnet hen over din arm, så overkroppen og hovedet hænger nedad. Der gives fem dunk i ryggen med den anden hånd, brug din håndrod mellem barnets skulderblade. Hvis barnet stadig ikke trækker vejret, kan bruges den såkaldte Heimlich-manøvre: Stil dig bag barnet og knyt din ene hånd. Hold rundt om barnet, saml dine hænder, så din knyttede hånd befinder sig under barnets ribben, men over dets navle. Lad barnet hænge lidt fremover. Giv et hurtigt tryk/ryk indad og opad i en vinkel på cirka 45 grader og gentag, til maden kommer op, og der er frie luftveje.
Som du selv er inde på, så vil man som forældre, naturligt ofte bare reagere ved at vende hovedet i bunden på barnet og det er helt fint. Man skal naturligvis reagere - men det kan anbefales at man tager et førstehjælpskursus! :) Og så skal man naturligvis ringe 112, hvis barnet har virket livløs eller virker påvirket.
Læs også om førstehjælp ved mad galt i halsen i min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske