Brev:
Mad galt i halsen
13. september 2011
Alder:
11 mdr.
Mad galt i halsen
Hej Helen
Min datter er næsten et år og med 6 tænder får hun tygget det meste. Tidligere har vi skrællet agurk og æble og taget skind af tomat, men jeg har opfattelsen af at den slags ikke er nødvendigt længere. Hun elsker fx at spise af en hel majskolbe eller at sidde med et helt æble og bidde af det.
Hvis jeg giver hende stykker af fx frugt sørger jeg dog for at de ikke er for store.
Jeg har hørt at man skal passe på med at give små børn især rå gulerod, da de kan blive kvalt i det.
Jeg så desuden i en anden mail at du skrev at vitaminpiller skal knuses i kvarte, så de ikke kommer galt i halsen og det blev jeg lidt overrasket over for de er jo i forvejen ret små. Men det er måske fordi det er piller som kan være lidt tørre og af den grund sidde fast?
Jeg kunne derfor godt bruge lige at høre hvad anbefalingerne er for hvad man skal passe på med ifht. at det ikke sætter sig på tværs, om der er nogle specifikke ting man bør undgå og i så fald hvor længe.
Hvornår vil det fx være ok at give hende rå gulerod?
Mener også der er noget med at popcorn kan være et problem?
Min mand og jeg kom desuden til at snakke om, hvorvidt det farlige består i at det kommer i gal hals (=luftrøret) eller om det decideret sætter sig fast i spiserøret? Og hvis det går galt er der så andet at gøre end at klappe hende på ryggen og evt. vende bunden i vejret?
På forhånd tak