Svar: Mad når man er 1 år
13. september 2011
Alder:
11 mdr.
Hej :)
Det er en rigtig god idé at holde igen med både kage, slik, saftevand og lignende. Der er ingen grund til at introducere dette, før jeres datter er så bevidst, at I ikke kan undgå det. Det er som du selv skriver, både for at sikre plads til sundere og mere sufficient mad, det er for at holde blodsukkeret og dermed også humøret og energiniveauet og trivslen stabilt og så er det også fordi gode spisevaner grundlægges allerede i barndommen og det på sigt har betydning for hvordan vi spiser senere hen og dermed betydning for overvægt osv.
En gang imellem må også naturligvis gerne få lidt marmelade eller syltetøj på sin bolle, som alternativ til smør, ost og andet pålæg :)
Vi skal generelt spare på saltet og vi har tendens til at spise for meget salt, hvilket er skadeligt for vores sundhed. Det er korrekt at jeres datter fra 1 års alderen kan spise mad som I andre spiser og også kan få mere salt, men netop fordi vi generelt har tendens til at salte maden for meget, så er det en god idé at vi sparer på saltet, - ikke kun for hendes skyld men også for vores egen :)
Mange af de fødevarer vi bruger i dagligdagen indeholder rigtig meget salt - saltet er skjult - det gælder f.eks. brød vi køber, det kan indeholde store mængder salt og det kan være en god idé at se sig godt for, når man handler brød :) Salt findes også i morgenmadsprodukter, krydderblandinger, pålæg, ost - der er salt på nødder, chips osv. Jeres datter vil naturligt og I vil naturligt få en del salt tilført, uden at I selv salter jeres mad :) Så prøv at holde saltmængden nede generelt og brug andre krydderier til at give smag i stedet for :)
Det er okay at jeres datter får letmælk i dagplejen, selvom hun ikke er fyldt et år endnu - det er så lidt hun får. Hjemme bør hun få sødmælk, modermælk eller modermælkserstatning og først letmælk når hun bliver et år. Så følger I anbefalingen til punkt og prikke :)
Hun kan få mme i sin flaske, men når flasken stopper i løbet af de næste måneder, så skal hun stille og roligt kunne nøjes med lidt letmælk af en kop og måske en banan og en godnathistorie og på den måde have et nyt putteritual. Alternativet er at amme hende, når hun skal sove - efter 1 års alderen tilbydes en amning eller en flaske i døgnet og den ligger ofte netop i forbindelse med putning. Og giver man flaske, skal den som sagt stoppes og erstattes af mælk af kop.
Hun må gerne få forskellige mælkeprodukter og må også gerne få ost. I skal dog være opmærksomme på at ost også indeholder en del salt, men det er en god kilde til kalk :) Det anbefales at hun får surmælksprodukter af sødmælkstypen, når hun er under et år og at I efter 1 års alderen skifter til letmælk (det vil sige produkter med 1,5% fedtindhold). Det anbefales at vælge neutrale produkter og så selv tilsætte frugtmos, revne æbler, lidt rugbrødsdrys eller lignede
Ymer, ylettte og kvark indeholder meget protein og anbefales ikke før 1 års alderen, derefter kan hun dog godt få det.
Vælger I at købe frugtyoghurt til hende, så anbefales det altid at vælge produkter som indeholder mindre end 10 g sukker pr. 100 gram.
Når I stopper med jern og d-dråberne, så kan I overveje at give hende en multivitaminpille i stedet. Hun skal have d-vitamin til hun er 2 år gammel, men kan få det via en vitaminpille i stedet for dråberne og kan således få lidt ekstra vitaminer og mineraler den vej igennem. Hvis I vælger at supplere med en multivitaminpille bør den knækkes over i kvarte eller knuses, så hun ikke får den galt i halsen. I kan også bare vælge at give hende en så varieret kost som muligt og så fortsætte med d-dråberne som hidtil :) Det er helt op til jer :)
Læs gerne min nye bog, der udkom igår "Helens bog om børn og mad", her er alt hvad I bør være opmærksomme på og svar på ting I kan være i tvivl om. Den går op til 18 måneder, så I kan godt nå at få lidt glæde af den endnu :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske