Brev:
Mad når man er 1 år
13. september 2011
Alder:
11 mdr.
Mad når man er 1 år
Hej Helen
Jeg vil gerne lige have dine råd til, hvordan vi forholder os til mad når vores datter om kort tid er blevet 1 år.
Kage, syltetøj, slik - jeg mener umiddelbart ikke hun skal have noget af dette før end hun bliver så stor at vi ikke kan undgå det (hun er allerede så bevidst om hvad vi spiser at vi har svært ved at slippe afsted med at spise noget andet end hende, så enten kommer det snart til at udgå af forældrenes diæt eller også skal det indtages efter sengetid).
Jeg mener ikke det er fedtet i kagerne der i første omgang er problemet da hun jo har brug for fedtstof i hendes alder. Så mine årsager er:
1 - fordi sukkeren tager pladsen fra det sunde hun skal spise
2 - fordi der ikke er grund til før det er nødvendigt at give hende smag for noget hun så senere kan få et problem med (overvægt mv). Jeg har dog tænkt på at eksperimentere med at lave kage med lavt sukkerindhold. Jeg er desuden lidt i tvivl om det ville være ok med lidt syltetøj på brød til hende - mest for at have en afveksling fra smør og smøreost.
Salt - indtil videre har vi kogt hendes grøntsager for sig så de er blevet tilberedt uden salt. Og kun letsaltet (lidt på smagens bekostning) vores kødretter. Efter 1 år burde hendes nyrer være i stand til at kunne håndtere salt (så vidt jeg har forstået er det aht. nyrerne at man fraråder brugen af salt/tilråder begrænset brug af salt). Men man snakker jo meget om vi generelt spiser for meget salt, så jeg tænker at vi stadig bør tilstræbe at lave kødretter med "for lidt" salt i. Har du en holdning til dette?
Mælkeprodukter - vi har indtil videre brugt modermælkserstatning til alt hun får herhjemme men hun får letmælk i dagplejen til frokost (se anden mail). Afhængigt af dit svar regner vi med at fortsætte med MME i flasken men jeg tænker at vi godt kan bruge letmælk i grøden?
Og hvordan er det med de andre mælkeprodukter. Vi har givet hende hytteost et par gange, hun får jævnligt smøreost og dagligt smør men ellers er det ikke noget vi har brugt. Men er hun gammel nok nu til at måtte få "det hele"?
Kan man sige noget om hvor meget sukker der max bør være i youghurt for at man bør give hende det?
Vitaminpiller - hun er glad for frugt og grønt. Af sidstnævnte elsker hun især agurk, blomkål og broccoli. Bør hun alligevel få kosttilskud/vitaminpille eller andet (jeg så du nævnte multivitaminer i et svar til en anden ifm. immunforsvar men troede ikke man brugte det hvis man spiser varieret. Men det er måske noget andet for børn).
Er der andet man bør være opmærksom på i forhold til mad og alder?
Hilsen