Svar: 1 årig datter
12. september 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg vil besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer :)
Det vil være rigtig godt, at din datter nu får rigtige sko, som støtter hendes fødder omkring anklen. Hvis hun kun går inde og kun rejser sig og går ved møblerne, så vil det være fint med små sko med skridsikre såler - det vil ofte være ruskindsåler og der er her tale om små skindsko, sutsko eller kravlesko, som sikrer at hun ikke glider på gulvet.
Hvis hun går mere omkring, kommer udenfor, leger i sandkasse, på græsset osv. så har hun brug for rigtig sko. Det vil sige sko med vandtætte såler og dermed også sko, som naturligt bliver lidt hårdere i sålen - men som dog stadig skal kunne bøjes forholdsvis let mellem tommel og pegefinger.
Skoene skal have en fast hælkappe og bør ikke være så stor at hun risikerer at glide frem i den. Samtidig skal den dog være så bred, at der er plads til tæerne og hele fodens bredde. Det er altså vigtigt at fod og sko passer sammen, hvis foden glider i skoen, er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Derfor er det en god idé at vælge sko med snørebånd eller velcrolukning, så man har mulighed for at stramme skoen fast om foden, så den netop sidder godt. Skoen må derudover ikke veje for meget, barnet skal let kunne løfte sine fødder.
Med hensyn til rosiner, så bør hun ikke få en lille pakke dagligt, det er for mange. Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder og derfor er der altså sat en begrænsning på 50g om ugen, når der er tale om børn under 3 år. 50 gram svarer til max 3 af de helt små rosinpakker.
Svampegiften findes også i økologiske rosiner og vejledning er den samme uanset, hvad type rosiner du køber. Så selvom hun er glad for dem så skal du altså holde igen her ... :)
Du må godt holde en pause med havregrøden om morgenen - prøv med flerkornsgrød i stedet, så hun får en anden smag, får noget nyt. Du kan også prøve med almindelige havregryn med lidt mælk og en smule sukker. Og når der så har været en pause så er hun måske klar til havregrynene igen :)
Din datter skal have mælk - mindst 350 ml og max 500ml dagligt og det anbefales at du giver hende letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen nu, hvor hun er blevet et år.
Hun må ikke få rismælk. Risdrik/rismælk indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til almindelig letmælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst gives fra 3 års alderen.
Soyadrik/soyamælk har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler og soyamælk indeholder også fytinsyre og fytoøstrogener, som hun ikke bør få. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik.
Så det er helt almindelig letmælk din datter skal have, og hvis hun har haft problemer med lidt forstoppelse på grund af sødmælken, så vil det ofte hjælpe, at I netop nu skifter til letmælk. Derudover skal hendes mave holdes igang ved at du varierer hendes indtag af mad så meget som muligt og sørger for at hun generelt drikker væske nok. Ofte skyldes forstoppelsesproblemer, forkert sammensætning af maden generelt, at barnet ikke indtager væske nok og at barnet rører sig for lidt :)
Sutteflasken om aftenen må du gerne beholde, den kan I trappe ud af i løbet af den næste måned eller to. Hun bør få mme i sin flaske og når den trappes ud, kan hun få lidt letmælk af en kop i stedet, inden hun skal sove.
Det er meget svært for jeres datter at være adskilt fra jer om dagen. Hun forstår ikke hvor du er, kan ikke forholde sig til at du afleverer hende i dagpleje, ved ikke om du kommer om 5 minutter eller om 5 timer og hun er også så lille at dagplejer ikke kan forklare hende det.
Det er helt naturligt at din datter derfor søger dig/jer ekstra meget, når I er hjemme og det er meget vigtigt at I ikke afviser hende, men giver hende lov til at være i favn og være så meget på skødet som overhovedet muligt. Netop for at hun stadig kan mærke at I er der for hende 100 % selvom I nu er adskilt i dagtimerne :)
Hun er kun 1 år, og det er helt naturligt at hun har svært ved at lege selv, det lærer hun efterhånden, lige nu skal hun bare have den omsorg og nærhed, som hun tydeligt viser behov for :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - håber du kan bruge ovenstående videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske